Podstawy statystyki dla biologów WB-BI-35-26
Celem kursu jest przyswojenie przez studentów wiedzy na temat podstawowych metod statystycznych wykorzystywanych w biologii, a takze nabycie umiejętności ich stosowania i interpretacji otrzymanych wyników. W czasie zajęć studenci zapoznają się ze sposobami tworzenia baz danych, z charakterystyką i sposobem wyliczania statystyk opisowych (średnia, odchylenie standardowe, zakres zmienności, kwartyl, mediana, moda), a także podstawowymi testami statystycznymi wykorzystywanymi do porównania dwóch i więcej niż dwóch grup, analizą korelacji i regresji. Istotnym elementem ćwiczeń będzie także nauka interpretacji otrzymanych wyników.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi metodami analizy statystycznej oraz z zasadami projektowania badań w sposób umożliwiający rzetelną analizę otrzymanych wyników. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty z zakresu wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie znaczenie zastosowania podstawowych metod statystycznych w interpretacji procesów biologicznych
Efekt przedmiotowy 2: absolwent zna i rozumie podstawowe metody statystyczne wykorzystywane w badaniach biologicznych
Efekty z zakresu umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi zastosować podstawowe metody statystyczne wykorzystywane w badaniach biologicznych
Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi wykorzystać podstawowe metody statystyczne do interpretacji zjawisk zachodzących w biologii
Efekty z zakresu kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów dokonać krytycznej oceny swojej wiedzy i umiejętności stosowania podstawowych technik statystycznych i interpretacji otrzymanych wyników
Kryteria oceniania
Wiedza:
Na ocenę 2.0 (ndst)- student nie rozumie znaczenia zastosowania podstawowych metod statystycznych w interpretacji procesów biologicznych, nie zna i nie rozumie podstawowych metod statystycznych
Na ocenę 3.0 (dst) – student w stopniu dostatecznym rozumie zastosowanie metod statystycznych w interpretacji procesów biologicznych, w sposób dostateczny rozumie podstawowe metody statystyczne
Na ocenę 4.0 (db) – student dobrze rozumie potrzebę stosowania metod statystycznych w interpretacji zjawisk biologicznych, dobrze orientuje się w podstawowych metodach statystycznych
Na ocenę 5.0 (bdb) – student bardzo dobrze rozumie i zdaje sobie sprawę z potrzeby zastosowania metod statystycznych, bardzo dobrze się w nich orientuje
Umiejętności:
Na ocenę 2.0 (ndst)- student nie potrafi dokonać wyboru odpowiedniej metody statystycznej i nie potrafi dokonać interpretacji otrzymanych wyników
Na ocenę 3.0 (dst) – student dostatecznie dobrze radzi sobie z dokonywaniem wyboru odpowiedniej metody statystycznej i interpretacją otrzymanych wyników
Na ocenę 4.0 (db) – student dobrze radzi sobie z dokonywaniem wyboru odpowiedniej metody statystycznej i interpretacją otrzymanych wyników
Na ocenę 5.0 (bdb) – student sprawnie dokonuje wyboru odpowiedniej metody statystycznej i interpretacja otrzymanych wyników
Kompetencje społeczne:
Na ocenę 2.0 (ndst)- student nie jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych i interpretacji ich wyników
Na ocenę 3.0 (dst) – student jest dostatecznie gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu statystyki
Na ocenę 4.0 (db) – student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu statystyki, szczególnie w przypadku mniej zaawansowanych metod
Na ocenę 5.0 (bdb) - student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu statystyki, zarówno w przypadku metod mniej i bardziej zaawansowanych
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
LITERATURA
Literatura obowiązkowa:
Stanisz A. 2007. Przystępny kurs statystyki. T.1,2. StatSoft, Kraków. (odpowiednie fragmenty będą dostarczane przez prowadzącego)
Literatura uzupełniająca:
Dalgaard P. 2008. Introductory statistics with R. Springer Science+Business Media LLC, New York.
Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Logan M. 2010. Biostatistical design and analysis using R. A practical guide. Wiley-Blackwell, Chichester.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
LITERATURA |
W cyklu 2024/25_Z:
LITERATURA |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Brak |
W cyklu 2024/25_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: