Ekologia człowieka WB-BI-35-04
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z kształtowaniem się myśli ekologicznej w historii społeczeństwa ludzkiego oraz przedstawienie ekologii człowieka (EC) jako transdyscyplinarnej nauki o człowieku i jego kulturze jako dynamicznym elemencie ekosystemów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EP 1. Student rozumie zjawiska i procesy w ekologii człowieka
EP2. Student ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów w ekologii człowieka oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
EP 3. Student ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii w ekologii człowieka oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny nauki i stosownych w niej metod badawczych
Umiejętności:
EP4. Student rozumie literaturę z zakresu ekologii człowieka w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
EP 5. Student posiada umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu biologii
EP 6. Student uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Kompetencje społeczne:
EP7. Student posiada krytyczną ocenę swojej wiedzy z zakresy EC
EP 8.Student rozumie potrzebę zasięgania opinii ekspertów z zakresu EC
EP 9. Student rozumie potrzebę inicjowania działań z zakresu interesu społecznego i przedsiębiorczości w zakresie EC
Efekty uczenia się przypisane do wykładów: 1-3 i do ćwiczeń 4-9.
Kryteria oceniania
Wiedza (BI1_W01, 04, 05)
Ocena 2 (ndst): student nie rozumie zjawisk i procesów w ekologii człowieka, nie ma wiedzy w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów tej dyscypliny nauki, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w ekologii człowieka.
Ocena 3 (dst): student rozumie w ograniczonym stopniu zjawiska i procesy w ekologii człowieka, posiada ograniczoną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów tej dyscypliny nauki, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w ekologii człowieka.
Ocena 4 (db): student rozumie w pełni procesy w ekologii człowieka, posiada średnią wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów ekologii człowieka, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w ekologii człowieka.
Ocena 5 (bdb): student rozumie w pełni procesy w ekologii człowieka, posiada dobrą wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów ekologii człowieka, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w ekologii człowieka.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst.) student nie rozumie literatury z zakresu ekologii człowieka w języku polskim; nie czyta ze zrozumieniem nieskomplikowanych tekstów naukowych w języku angielskim; nie posiada umiejętności wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu biologii; nie uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Ocena 3 (dst.) student rozumie w ograniczonym stopniu literaturę z zakresu ekologii człowieka w języku polskim; czyta w ograniczonym stopniu ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; posiada w ograniczonym stopniu umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu biologii; w ograniczonym stopniu uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Ocena 4(db.) student rozumie w dobrym stopniu literaturę z zakresu ekologii człowieka w języku polskim; czyta w dobrym stopniu ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; posiada w dobrym stopniu umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu biologii; w dobrym stopniu uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Ocena 5(bdb.) student rozumie w pełni stopniu literaturę z zakresu ekologii człowieka w języku polskim; czyta w bardzo dobrym stopniu ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; posiada w bardzo dobrym stopniu umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu biologii; w dobrym dobrym stopniu uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst): student nie posiada krytycznej oceny swojej wiedzy, nie rozumie potrzeby zasięgania opinii ekspertów z zakresu EC; nie rozumie potrzeby inicjowania działań z zakresu interesu społecznego i przedsiębiorczości w zakresie EC
Ocena 3 (dst.): student w ograniczonym stopniu posiada krytyczną ocenę swojej wiedzy, nie rozumie potrzebę zasięgania opinii ekspertów z zakresu EC; w ograniczonym stopniu rozumie potrzebę inicjowania działań z zakresu interesu społecznego i przedsiębiorczości w zakresie EC
Ocena 4(db.): student w dobrym stopniu posiada krytyczną ocenę swojej wiedzy; rozumie potrzebę zasięgania opinii ekspertów z zakresu EC; w dobrym stopniu rozumie potrzebę inicjowania działań z zakresu interesu społecznego i przedsiębiorczości w zakresie EC
Ocena 5(db.): student w bardzo dobrym stopniu posiada krytyczną ocenę swojej wiedzy; rozumie potrzebę zasięgania opinii ekspertów z zakresu EC; w bardzo dobrym stopniu rozumie potrzebę inicjowania działań z zakresu interesu społecznego i przedsiębiorczości w zakresie EC
Egzamin końcowy – testowy; Około 120 pytań, na każde pytanie są 3 odpowiedzi i tylko jedna jest poprawna.
Ocena końcowa:
60% - 2
61-80% - 3
81-90% - 4
91-100% - 5
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: