Botanika systematyczna WB-BI-12-13lab
Celem ćwiczeń jest zapoznanie się z budową grzybów, glonów i roślin naczyniowych na przykładzie preparatów i żywych obiektów. Omówienie cykli i stadiów rozwojowych. Poznanie gatunków roślin nago- i okrytozalążkowych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.];
Udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do egzaminu - 30 godz.; suma godzin - 60; [60 godz./30(25) godz. = ok. 2]. Liczba ECTS /wykład/: 2.
Udział w laboratoriach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 25 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie do testów - 25 godz.; suma godzin - 85; [85 godz./30(25) godz. = ok. 3]. Liczba ECTS /ćwiczenia/: 3.
| W cyklu 2023/24_L: ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.];
Udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do egzaminu - 30 godz.; suma godzin - 60; [60 godz./30(25) godz. = ok. 2]. Liczba ECTS /wykład/: 2.
Udział w laboratoriach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 25 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie do testów - 25 godz.; suma godzin - 85; [85 godz./30(25) godz. = ok. 3]. Liczba ECTS /ćwiczenia/: 3.
| W cyklu 2024/25_L: ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.];
Udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do egzaminu - 30 godz.; suma godzin - 60; [60 godz./30(25) godz. = ok. 2]. Liczba ECTS /wykład/: 2.
Udział w laboratoriach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 25 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie do testów - 25 godz.; suma godzin - 85; [85 godz./30(25) godz. = ok. 3]. Liczba ECTS /ćwiczenia/: 3.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze Wiedzy (wykład):
Efekt przedmiotowy 1. Student ma wiedzę obejmującą zagadnienia z podstaw botaniki systematycznej, zna zasadnicze jednostki taksonomiczne grzybów i roślin telomowych, rozumie fundamentalne procesy biologiczne;
Efekt przedmiotowy 2. Student wykazuje znajomość podstawowych kategorii pojęciowych w botanice, zna terminologię botaniczną.
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze Umiejętności (laboratorium):
Efekt przedmiotowy 3. Student stosuje podstawowe narzędzia badawcze wykorzystywane w botanice systematycznej;
Efekt przedmiotowy 4. student właściwie dobiera źródła i informacje oraz rozumie literaturę z zakresu podstaw botaniki systematycznej, również w języku angielskim.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z ćwiczeń:
Cztery testy pisemne (test - pytania zamknięte i otwarte):
91-100% 5
81-90% 4,5
71-80% 4
61-70% 3,5
51-60% 3
mniej niż 50,9% 2
Student w zakresie umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi zaobserwować i wskazać charakterystycznych cech organizmów roślinnych z różnych grup systematycznych, oraz nie potrafi korzystając ze źródeł informacji identyfikować i określać przynależność systematyczną obserwowanych organizmów;
- na ocenę 3 (dst.): w ograniczonym zakresie potrafi zaobserwować i wskazać charakterystyczne cechy organizmów roślinnych z różnych grup systematycznych, oraz w podstawowym stopniu potrafi korzystając ze źródeł informacji identyfikować i określać przynależność systematyczną obserwowanych organizmów;
- na ocenę 4 (db.): w dobrym stopniu opanował umiejętność obserwowania i wskazywania charakterystycznych cech organizmów roślinnych z różnych grup systematycznych oraz w dobrym stopniu potrafi korzystając ze źródeł informacji identyfikować i określać przynależność systematyczną obserwowanych organizmów;
- na ocenę 5 (bdb.): na bardzo dobrym poziomie opanował umiejętność obserwowania i wskazywania charakterystycznych cech organizmów roślinnych z różnych grup systematycznych oraz w bardzo dobrym stopniu potrafi korzystając ze źródeł informacji identyfikować i określać przynależność systematyczną obserwowanych organizmów;
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia w obszarze Umiejętności (laboratoria - efekty przedmiotowe 3,4):
Efekt przedmiotowy 3: obserwacja cech roślin, oznaczanie taksonów za pomocą klucza;
Efekt przedmiotowy 4: testy pisemne, wypełnianie kart pracy (rysunki, odpowiedzi).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
Szweykowska A, Szweykowski J. 2013. Botanika systematyczna, tom 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rutkowski L. 2019. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Kłosowski S, Kłosowski G. 2001. Rośliny wodne i bagienne. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa.
Szlachetko DL. 2001. Storczyki. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa.
Wójciak H. 2003. Porosty, mszaki, paprotniki. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa.
Nawara Z. 2006. Rośliny łąkowe. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa.
Piękoś-Mirkowa H, Mirek Z. 2006. Rośliny chronione. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa.
Seneta W, Dolatowski J. 2009. Dendrologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Witkowska-Żuk L. 2013. Rośliny leśne. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Posiadanie wiedzy i umiejętności przekazanych na przedmiocie Botanika ogólna (sem. I, rok I). |
W cyklu 2022/23_L:
Posiadanie wiedzy i umiejętności przekazanych na przedmiocie Botanika ogólna (sem. I, rok I). |
W cyklu 2023/24_L:
Posiadanie wiedzy i umiejętności przekazanych na przedmiocie Botanika ogólna (sem. I, rok I). |
W cyklu 2024/25_L:
Posiadanie wiedzy i umiejętności przekazanych na przedmiocie Botanika ogólna (sem. I, rok I). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: