Botanika ogólna WB-BI-11-04
W trakcie realizacji przedmiotu student zapoznaje się z wiedzą obejmującą podstawy botaniki ogólnej. Celem wykładu jest przedstawienie zagadnień dotyczących budowy komórki roślinnej, histologii, anatomii i morfologii organów roślin, rozmnażania płciowego i bezpłciowego poszczególnych grup roślin, cykli rozwojowych poszczególnych grup roślin, form ekologicznych roślin naczyniowych.
Na ćwiczeniach student poznaje budowę roślin na różnym poziomie organizacji poprzez wykonywanie preparatów, obserwacje mikroskopowe, opisywanie struktur.
W cyklu 2023/24_Z:
W trakcie realizacji przedmiotu student zapoznaje się z wiedzą obejmującą podstawy botaniki ogólnej. Celem wykładu jest przedstawienie zagadnień dotyczących budowy komórki roślinnej, histologii, anatomii i morfologii organów roślin, rozmnażania płciowego i bezpłciowego poszczególnych grup roślin, cykli rozwojowych poszczególnych grup roślin, form ekologicznych roślin naczyniowych. Na ćwiczeniach student poznaje budowę roślin na różnym poziomie organizacji poprzez wykonywanie preparatów, obserwacje mikroskopowe, opisywanie struktur. |
W cyklu 2024/25_Z:
W trakcie realizacji przedmiotu student zapoznaje się z wiedzą obejmującą podstawy botaniki ogólnej. Celem wykładu jest przedstawienie zagadnień dotyczących budowy komórki roślinnej, histologii, anatomii i morfologii organów roślin, rozmnażania płciowego i bezpłciowego poszczególnych grup roślin, cykli rozwojowych poszczególnych grup roślin, form ekologicznych roślin naczyniowych. Na ćwiczeniach student poznaje budowę roślin na różnym poziomie organizacji poprzez wykonywanie preparatów, obserwacje mikroskopowe, opisywanie struktur. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h]
Udział w wykładach - 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
Suma godzin - 60; [60 godz./30 godz. = 2].
Liczba ECTS /wykład/: 2.
Udział w laboratoriach - 30 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Przygotowanie do kolokwiów - 15 godz.
suma godzin - 60; [60 godz./30 godz. = 2
Liczba ECTS /ćwiczenia/: 2. | W cyklu 2024/25_Z: Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h]
Udział w wykładach - 30 godz.
Udział w konsultacjach - 5 godz.
Przygotowanie do egzaminu - 25 godz.
Suma godzin - 60; [60 godz./30 godz. = 2].
Liczba ECTS /wykład/: 2.
Udział w laboratoriach - 30 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Przygotowanie do kolokwiów - 15 godz.
suma godzin - 60; [60 godz./30 godz. = 2
Liczba ECTS /ćwiczenia/: 2. | W cyklu 2022/23_Z: ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
Udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do egzaminu - 30 godz.; suma godzin - 60; [60 godz./30(25) godz. = ok. 2]. Liczba ECTS /wykład/: 2.
Udział w laboratoriach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 25 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie do testów - 25 godz.; suma godzin - 85; [85 godz./30(25) godz. = ok. 3]. Liczba ECTS /ćwiczenia/: 3. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe z zakresu wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student zna i rozumie specyfikę budowy komórki roślinnej, zna tkanki roślinne oraz morfologię i anatomię organów roślinnych; zna i rozumie powiązania między budową a funkcją w organizmach roślinnych; zna i rozumie przystosowania morfologiczne i anatomiczne roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych.
Efekt przedmiotowy 2. Student zna i rozumie terminologię biologiczną z zakresu botaniki ogólnej oraz zna metody badawcze stosowane w botanice.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, a także wykonać zlecone zadania badawcze. Potrafi przygotować preparaty z materiału roślinnego oraz wykorzystując odpowiednie narzędzia potrafi zidentyfikować materiał roślinny na różnym poziomie organizacji.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.
Przedmiotowe efekty przedmiotowe przypisane do wykładów (1-2).
Przedmiotowe efekty przedmiotowe przypisane do laboratoriów (3-4).
Kryteria oceniania
Wiedza:
Na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna i nie rozumie specyfiki budowy komórki roślinnej, nie zna tkanek roślinnych oraz morfologii i anatomii organów roślinnych; nie zna i nie rozumie powiązań między budową a funkcją w organizmach roślinnych; nie zna i nie rozumie przystosowań morfologicznych i anatomicznych roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student nie zna i nie rozumie terminologii biologicznej z zakresu botaniki ogólnej oraz nie zna metod badawczych stosowanych w botanice.
Na ocenę 3 (dst.): Student na poziomie podstawowym zna i rozumie specyfikę budowy komórki roślinnej, zna tkanki roślinne oraz morfologię i anatomię organów roślinnych; zna i rozumie powiązania między budową a funkcją w organizmach roślinnych; zna i rozumie przystosowania morfologiczne i anatomiczne roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student na poziomie podstawowym zna i rozumie terminologię biologiczną z zakresu botaniki ogólnej oraz zna metody badawcze stosowane w botanice.
Na ocenę 4 (db.): Student dobrze zna i rozumie specyfikę budowy komórki roślinnej, dobrze zna tkanki roślinne oraz morfologię i anatomię organów roślinnych; dobrze zna i rozumie powiązania między budową a funkcją w organizmach roślinnych; dobrze zna i rozumie przystosowania morfologiczne i anatomiczne roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student dobrze zna i rozumie terminologię biologiczną z zakresu botaniki ogólnej oraz dobrze zna metody badawcze stosowane w botanice.
Na ocenę 5 (bdb.): Student na bardzo dobrym poziomie zna i rozumie specyfikę budowy komórki roślinnej, bardzo dobrze zna tkanki roślinne oraz morfologię i anatomię organów roślinnych; bardzo dobrze zna i rozumie powiązania między budową a funkcją w organizmach roślinnych; bardzo dobrze zna i rozumie przystosowania morfologiczne i anatomiczne roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student bardzo dobrze zna i rozumie terminologię biologiczną z zakresu botaniki ogólnej oraz bardzo dobrze zna metody badawcze stosowane w botanice.
Umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi planować i organizować pracy indywidualnej oraz współdziałać i pracować w grupie, a także nie potrafi wykonać zleconego zadania badawczego. Nie potrafi przygotować preparatu z materiału roślinnego oraz nie potrafi wykorzystać odpowiednich narzędzi do identyfikacji materiału roślinnego na różnym poziomie jego organizacji.
Na ocenę 3 (dst.): student w stopniu podstawowym potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, a także w podstawowym zakresie wykonać zlecone zadania badawcze. W stopniu podstawowym potrafi przygotować preparaty z materiału roślinnego oraz wykorzystując odpowiednie narzędzia z trudem potrafi zidentyfikować materiał roślinny na różnym poziomie organizacji.
Na ocenę 4 (db.): student dobrze planuje i organizuje pracę indywidualną oraz współdziała i pracuje w grupie, a także dobrze wykonuje zlecone zadania badawcze. Dobrze radzi sobie z przygotowaniem preparatów z materiału roślinnego oraz dobrze identyfikuje materiał roślinny na różnym poziomie organizacji.
Na ocenę 5 (bdb.): student bardzo dobrze planuje i organizuje pracę indywidualną oraz współdziała i pracuje w grupie, a także bardzo dobrze wykonuje zlecone zadania badawcze. Z łatwością potrafi przygotować preparaty z materiału roślinnego oraz wykorzystując odpowiednie narzędzia bez trudu identyfikuje materiał roślinny na różnym poziomie organizacji.
Kompetencje społeczne:
Na ocenę 2 (ndst.): student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, nie dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.
Na ocenę 3 (dst.): student w stopniu podstawowym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w stopniu podstawowym dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.
Na ocenę 4 (db.): student w dobrym stopniu jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w dobrym stopniu dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.
Na ocenę 5 (bdb.): student w bardzo dobrym stopniu jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w bardzo dobrym stopniu dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.
Literatura
Szweykowska A., Szweykowski J. 2013. Botanika. Morfologia. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W. 1999. Botanika. Brasika, Szczecin
Woźny A., Ratajczak L., Wojtaszek P. 2006. Biologia komórki roślinnej. Struktura. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Hejnowicz Z. 2020. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: