Wyzwania współczesności w erze społeczeństwa medialnego UKSW-WWESM
Wykład z elementami konwersatorium poświęcony procesom zachodzącym w czasach społeczeństwa medialnego. Kontekst medialny jest obecny w każdym aspekcie działalności człowieka – od decyzji podczas kampanii wyborczych, po codzienne funkcjonowanie i kontakty międzyludzkie. Rozumienie tych procesów ułatwia rozwiązywanie problemów i generowanie nowych idei. Zajęcia są skierowane do osób zainteresowanych dostrzeganiem, analizą i zrozumieniem procesów, które niezależnie od naszej woli zachodzą w otaczającym nas świecie, rządzonym przez wszechobecne media. Trudno pomijać kontekst psychologiczny, filozoficzny czy aksjologiczny, jeśli chce się być świadomym i aktywnym uczestnikiem życia publicznego czy – szerzej - rzeczywistości. Wykład ma charakter konwersatoryjny, tj. dopuszczający wymianę poglądów na forum grupy i dyskusję opartą na merytorycznych argumentach.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1 - student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia i procesy z zakresu wiedzy o świecie oraz potrafi analizować zdarzenia w nim zachodzące
EK nr 2 - umiejętności - potrafi prezentować kreatywne pomysły dotyczące własnych obserwacji procesów zachodzących we współczesnym świecie
EK nr 3 - kompetencje - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie
EK nr 4 - dostrzega, rozumie i jest przygotowany do analizy fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji
Nakład pracy studenta/studentki:
30 godz. - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
5 godz. - konsultacje z prowadzącym ćwiczenia
15 godz. - bezpośrednie przygotowanie do wykładów
10 godz. - osobiste lektury
60 godz. - razem
2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1, nr 2 i nr 3 realizowane metodami aktywizującymi, a weryfikowane uczestnictwem w zajęciach i aktywnością (w tym - własnymi propozycjami do dyskusji w grupie). Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Formą zaliczenia będzie test z tematyki poruszanej na wykładach.
Student/studentka:
na ocenę 2 - nie dostrzega żadnych wyzwań w zachodzących we współczesnym świecie społeczeństwa medialnego
na ocenę 3 - dostrzega wyzwania, ale nie potrafi wskazać na konkretne obszary (polityka; filozofia; media; cyberbezpieczeństwo, edukacja medialna)
na ocenę 4 - dostrzega i wskazuje na konkretne obszary, ale nie potrafi zastosować analizy i syntezy w tym zakresie
na ocenę 5 - kreatywnie analizuje i syntetyzuje zdarzenia i procesy, które obserwuje we współczesnym świecie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Almeida, Fabrice d`, Manipulacja : w polityce, w reklamie, w miłości, tł. Marian Leon Kalinowski, Gdańsk 2005.
Czech F., Społeczeństwo ryzyka a kultura strachu, STUDIA SOCJOLOGICZNE 2007, 4 (187) ISSN 0039−337.
Ćwikliński A., Młodzież w świecie multimedialnej manipulacji, STUDIA EDUKACYJNE NR 62/202, s. 77-86.
Goban-Klas T., Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji, Kraków 2011.
Goban-Klas T., Nadchodzące społeczeństwo medialne, R. L (LXIII), T 2 (29), Katowice 2007, s. 39-51.
Goban-Klas T., Cywilizacja medialna : geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: