Podstawy komunikacji interpersonalnej UKSW-P-DoRo-PKI
Przedstawione zostaną elementy i techniki komunikacyjne obecne w efektywnych modelach interpersonalnego komunikowania się: modelu T.Gordona, M. Rosenberga oraz W. Millera i S. Rolnicka. Na bazie tych modeli zostaną wskazane wspólne występujące w nich elementy oraz odzwierciedlenie ich w normie personalistycznej, przedstawionej w różnych nurtach personalistycznych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
1). WIEDZA – słuchacz posiada wiedzę dotyczącą podstaw psychologicznych oraz filozoficznych konstruktywnej komunikacji interpersonalnej
2). UMIEJĘTNOŚCI – słuchacz potrafi w sposób wspierający w kontakcie interpersonalnym słuchać, umie też uruchomić drzemiące w drugiej osobie możliwości,
3). KOMPETENCJE – słuchacz zachowuje otwartość na drugiego człowieka, akceptuje go, troszczy się o jego dobro, współpracuje z nim, jest zdolny do dostosowania się do potrzeb osoby wymagającej wsparcia
Kryteria oceniania
na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących istoty konstruktywnej komunikacji interpersonalnej, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie podmiotowego traktowania drugiej osoby oraz właściwie rozumianej akceptacji oraz empatycznego słuchania, potrafi przedstawić i omówić przykłady modeli kształtowania relacji interpersonalnych, w których wykorzystane zostały podstawowe i istotne elementy konstruktywnej komunikacji interpersonalnej
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących istoty konstruktywnej komunikacji interpersonalnej, potrafi wymienić i opisać zasadnicze cechy podmiotowego traktowania drugiej osoby oraz właściwie rozumianej akceptacji, zna różne techniki prawidłowego interpersonalnego komunikowania
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wymienić podstawowe elementy konstruktywnej komunikacji interpersonalnej, jeden z nich potrafi opisać bardziej szczegółowo, potrafi wymienić przykłady wykorzystania podstawowych i istotnych elementów konstruktywnej komunikacji interpersonalnej, jeden z tych przykładów potrafi przybliżyć bardziej szczegółowo
Literatura
Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor II R.F. (2021). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Gordon T. (2015). Wychowanie bez porażek. Warszawa: PAX.
Miller W., S. Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Rosenberg M. (2016). Porozumienie bez przemocy, Warszawa: Czarna Owca.
Wojtyła K. ( 2020). Miłość i odpowiedzialność. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: