Opatrzność Boża w myśli starożytnej SzD-WT-OB
1. Czy ludzki los jest uporządkowany, czy nie? Czy człowiek musi podporządkować się bogom i naturze? Problem przeznaczenia we wczesnej literaturze greckiej.
2. Dobrzy bogowie muszą zajmować się tym, co zrobili. Problem opatrzności u Sokratesa i Platona.
3. Narodziny pojęcia "pronoia" i jego rozwój Stoicy, Medioplatonicy i Neoplatonicy.
4. Skąd chrześcijanie zaczerpnęli pojęcie opatrzności. Biblia a opatrzność.
5. Apologeci i porządek stworzenia.
6. Opatrzność a Plan Zbawienia - zagadnienie opatrzności u Ojców Aleksandryjskich.
7. Opatrzność i a rozumienie historii świata u św. Augustyna.
8. Opatrzność a zły los sprawiedliwych - Boecjusz i dylemat nieobecnej opatrzności.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TD_W01: ma ogólną wiedzę humanistyczną na temat historii filozofii starożynej, biblijnej i wczesnochrześcijańskiej koncepcji opatrzności Bożej.
TD_W04: zna powiązania teologii Ojców Kościoła z filozofią grecką zwłaszcza w zakresie zagadnienia opatrzności Bożej.
TD_U06: potrafi integrować wiedzę z zakresu filozofii i teologii oraz dokonywać oceny merytorycznych różnych modeli relacji Boga i świata.
Kryteria oceniania
Na ocenę BDB:
TD_W01: ma obszerną wiedzę humanistyczną na temat historii filozofii starożynej, biblijnej i wczesnochrześcijańskiej koncepcji opatrzności Bożej.
TD_W04: bardzo dobrze zna powiązania teologii Ojców Kościoła z filozofią grecką zwłaszcza w zakresie zagadnienia opatrzności Bożej.
TD_U06: bardzo dobrze potrafi integrować wiedzę z zakresu filozofii i teologii oraz trafnie dokonywać oceny merytorycznych różnych modeli relacji Boga i świata.
Na ocenę DB:
TD_W01: ma wiedzę humanistyczną na temat historii filozofii starożynej, biblijnej i wczesnochrześcijańskiej koncepcji opatrzności Bożej.
TD_W04: dobrze zna powiązania teologii Ojców Kościoła z filozofią grecką zwłaszcza w zakresie zagadnienia opatrzności Bożej.
TD_U06: potrafi dobrze integrować wiedzę z zakresu filozofii i teologii oraz dokonywać oceny merytorycznych różnych modeli relacji Boga i świata.
Na ocenę DST:
TD_W01: ma ograniczoną wiedzę humanistyczną na temat historii filozofii starożynej, biblijnej i wczesnochrześcijańskiej koncepcji opatrzności Bożej.
TD_W04: dostatecznie zna powiązania teologii Ojców Kościoła z filozofią grecką zwłaszcza w zakresie zagadnienia opatrzności Bożej.
TD_U06: potrafi dostatecznie integrować wiedzę z zakresu filozofii i teologii oraz dokonywać pewnych ocen merytorycznych różnych modeli relacji Boga i świata.
Na ocenę NDST:
TD_W01: nie ma wiedzy humanistycznej na temat historii filozofii starożynej, biblijnej i wczesnochrześcijańskiej koncepcji opatrzności Bożej.
TD_W04: nie zna powiązań teologii Ojców Kościoła z filozofią grecką zwłaszcza w zakresie zagadnienia opatrzności Bożej.
TD_U06: nie potrafi integrować wiedzy z zakresu filozofii i teologii oraz dokonywać pewnych ocen merytorycznych różnych modeli relacji Boga i świata.
Literatura
- T. Stępień, Porządek i miłość. Koncepcja opatrzności Bożej w myśli starożytnej.
- T. Stępień, Pseudo-Dionizego Areopagity idea Opatrzności Bożej działającej w znakach sakramentalnych, „WST” 2011, nr 24, z. 2.
- T. Stępień, Czy opatrzność dotyczy rzeczy szczegółowych? Uwagi o różnicach pomiędzy chrześcijańskim i stoickim rozumieniem opatrzności [w:] Hellenizm a Chrześcijaństwo w późnej starożytności i w średniowieczu, red. A. Palusińska, Lublin 2017.
- G. Lloyd, Providence Lost, Cambridge 2008.
- G. Reydams-Schils, Demiurge and Providence. Stoic and Platonist Readings of Plato’s „Timaeus”, Turnhout 1999.
- S. P. Bergjan, Der fürsorgende Gott. Der Begriff der ΠΡΟΝΟΙΑ Gottes in der apologetischen Literatur der Alten Kirche, Berlin-New York 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: