Cyfrowe technologie wyzwaniem dla chrześcijańskiej duchowości SzD-WT-CT
1. Problem ludzkiej istnienia i charakteru ludzkiej duszy a nowoczesne technologie cyfrowe.
2. Cyfrowe odcieleśnienie - rola ludzkiego ciała w chrześcijańskiej duchowości.
3. Neuroplastyczność mózgu i jej rola dla rozwoju duchowości chrześcijańskiej.
4. Uwaga i rozproszenie - modlitwa i medytacja w cyfrowym świecie.
5. Cyfrowa demencja, czy pamięć jest potrzebna w życiu duchowym?
6. Social media i kształtowanie postaw społecznych, politycznych, czy religijnych.
7. Sztuczna inteligencja, czy ona myśli tak jak my myślimy, że myśli?
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TD_W04 - Student zna interdyscyplinarne powiązania teologii duchowości z antropologią filozoficzną, psychologią, neuronaukami
TD_W08 - Student posiada ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną wynikającą z integrowania teologii moralnej i teologii duchowości z antropologią filozoficzną, neuronaukami i psychologią itp.
TD_U06 - Student potrafi zrozumieć i ocenić życie duchowe z perspektywy technologii cyfrowych, identyfikować zagrożenia i szanse wynikające z tej interakcji.
Kryteria oceniania
Na ocenę BDB:
TD_W04 - Student bardzo dobrze zna interdyscyplinarne powiązania teologii duchowości z antropologią filozoficzną, psychologią, neuronaukami
TD_W08 - Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę interdyscyplinarną wynikającą z integrowania teologii moralnej i teologii duchowości z antropologią filozoficzną, neuronaukami i psychologią itp.
TD_U06 - Student świetnie rozumie i ocenia życie duchowe z perspektywy technologii cyfrowych, trafnie identyfikuje zagrożenia i szanse wynikające z tej interakcji.
Na ocenę DB:
TD_W04 - Student dobrze zna interdyscyplinarne powiązania teologii duchowości z antropologią filozoficzną, psychologią, neuronaukami
TD_W08 - Student posiada w stopniu dobrym wiedzę interdyscyplinarną wynikającą z integrowania teologii moralnej i teologii duchowości z antropologią filozoficzną, neuronaukami i psychologią itp.
TD_U06 - Student dobrze rozumie i ocenia życie duchowe z perspektywy technologii cyfrowych, dobrze identyfikuje zagrożenia i szanse wynikające z tej interakcji.
Na ocenę DST:
TD_W04 - Student dostatecznie zna interdyscyplinarne powiązania teologii duchowości z antropologią filozoficzną, psychologią, neuronaukami
TD_W08 - Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę interdyscyplinarną wynikającą z integrowania teologii moralnej i teologii duchowości z antropologią filozoficzną, neuronaukami i psychologią itp.
TD_U06 - Student w pewnym stopniu rozumie i ocenia życie duchowe z perspektywy technologii cyfrowych, dostatecznie identyfikuje zagrożenia i szanse wynikające z tej interakcji.
Na ocenę NDST:
TD_W04 - Student dobrze nie zna interdyscyplinarnych powiązań teologii duchowości z antropologią filozoficzną, psychologią, neuronaukami
TD_W08 - Student nie posiada wiedzy interdyscyplinarnej wynikającej z integrowania teologii moralnej i teologii duchowości z antropologią filozoficzną, neuronaukami i psychologią itp.
TD_U06 - Student nie rozumie i ocenia życie duchowe z perspektywy technologii cyfrowych, nie potrafi identyfikować zagrożeń i szans wynikających z tej interakcji.
Literatura
- N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, Warszawa 2012.
- M. Spitzer, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Warszawa 2013
- D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Warszawa 2011
- M. Beauregard, D. O’Leary, The Spiritual Brain: A Neuroscientist's Case for the Existence of the Soul, New York 2008.
- J.Dukaj, Po piśmie, Kraków 2019.
- T. Stępień, Angel in „The Cartesian Theatre” - Aquinas and the Mind Body Problem, Warszawskie Studia Teologiczne XXXI/3/2018, s. 66-79.
- The Soul Hypothesis: Investigations into the Existence of the Soul, red. M. C. Baker, S. Goetz, Bloomsbury 2010.
- G. Gigerenzer, How to Stay Smart in a Smart World: Why Human Intelligence Still Beats Algorithms, MIT Press 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: