Rozwój wychowawczej myśli Kościoła. Między tradycją a współczesnymi wyzwaniami SzD-WNP-RWM
Wychowanie w nauczaniu Kościoła jest jednym z najbardziej ciekawych zagadnień, jeśli uwzględni się trzy perspektywy: historię, teraźniejszość i przyszłość. Zwłaszcza historia pokazuje ogromny wkład Kościoła w rozwój myśli pedagogicznej, która wraz ze zmianami zwłaszcza cywilizacyjnymi otrzymywała nowe oblicze. Niniejszy warsztat, z aktywnym udziałem studentów pokazuje, na ile Kościół był głównym inspiratorem i realizatorem tych przemian, a na ile konsumował wypracowane już na zewnątrz rozwiązania. Niezależnie od oceny bardzo cenna pozostaje wiedza dotycząca ewolucji, jaka dokonała się na przestrzeni wieków w pedagogicznej refleksji Kościoła w zakresie definicji, celów , podmiotów, metod i środków wychowania. Posiadanie tej wiedzy jest ważne dla rzetelnego poznania wkładu Kościoła w wychowanie w perspektywie historycznej, jak też możliwości w teraźniejszości i na przyszłość. Przy tej okazji otwiera się możliwość bliższego przyjrzenia się instytucjom- ich współpracy, przez które Kościół realizuję misję wychowania.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EW 1 - Student potrafi wskazać podstawowe źródła wychowawczego posłannictwa Kościoła
EW 2- Student posiada wiedzę dotyczącą wkładu Kościoła w rozwój myśli pedagogicznej..
Umiejętności:
EU 1 - Po zakończeniu studiów student potrafi uzasadnić wkład Kościoła w refleksję nad wychowaniem
EU 2 - Wykorzystuje podstawową wiedzę na temat wychowawczego posłannictwa Kościoła w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych i motywów zachowań.
2. Efekty kształcenia:
Zajęcia : 15 godz.
Indywidualna lektura tekstu 5 godz.
Przygotowanie prezentacji: 2 godz.
Przygotowanie do zaliczenia końcowego 8 godz.
Suma godzin 30 (30/30=1)
Liczba ECTS 1
Kryteria oceniania
3.0 - Umie scharakteryzować źródła wychowawczej misji Kościoła.
3.5 - Prezentuje zasadnicze kwestie dotyczące refleksji Kościoła nad wychowaniem, z podkreśleniem zachodzącej w tym względzie ewolucji myśli.
4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat aktywności papieży w promowaniu wychowawczej myśli Kościoła.
4.5 – Potrafi wskazać pozakościelne źródła determinujące katolicką myśl wychowawczą Kościoła.
5.0 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych wychowawczego posłannictwa Kościoła w świecie, zarówno w aspekcie historycznym, jak też wyzwań teraźniejszości i przyszłości.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Dziekoński S., Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni wieków, Warszawa 2004; Rynio A., Wychownie chrześcijańskie . Między tradycją a współczesnością, Lublin 2007; Dziekoński S., Wychowanie we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa 2013; Czarnecka M, Dziekoński S., Gralczyk A., Michalski J (red): Wartości, Człowiek, Wychowanie, w: Aksjologia w Europejskich systemach edukacyjnych, Warszawa 2019; Słotwińska H., Wychowanie chrześcijańskie szansą integralnego Rozwoju człowieka. Studium z pedagogiki religii, Kraków2019; Śniadach G, Parafia w dobie Internetu, Warszawa 2019; Słotwińska H, Pedagogiczny wymiar życia sakramentalnego, Lubllin 2019; Marek Z, Walulik A, Pedagogika Dobrej Nowiny, Kraków 2020.
Literatura pomocnicza
Homplewicz J, Etyka Pedagogiczna, Warszawa 1996; Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Lublin 2010; J. Gnitecki, Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007; Cichosz W, Wychowanie integralne. Praktyczna recepcja Gimnazium w Zespole Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Gdyni 1992-2019; Pelplin 2019; Cichos K., Sobkowiak J.A., Zenderowski R., Sadowski R., Zbarachewicz B., Dziekoński S. (red), Sustainable Development Goals end the Catholic Social Teaching end the UNs Agenda 2030, Routledge Taylor&Francis Group, Londonend New Yor, 2021; Woś M., Aksjonormatywny wymiar wychowanie do podmiotowości społecznej. Perspektywa Pedagogiczna, Szczecin 2023; Chałas K., Godność w kształceniu przyszłych nauczycieli, w Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim, t. 3, Kraków 2023.
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa Dziekoński S., Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni wieków, Warszawa 2004; Rynio A., Wychownie chrześcijańskie . Między tradycją a współczesnością, Lublin 2007; Dziekoński S., Wychowanie we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa 2013; Czarnecka M, Dziekoński S., Gralczyk A., Michalski J (red): Wartości, Człowiek, Wychowanie, w: Aksjologia w Europejskich systemach edukacyjnych, Warszawa 2019; Słotwińska H., Wychowanie chrześcijańskie szansą integralnego Rozwoju człowieka. Studium z pedagogiki religii, Kraków2019; Śniadach G, Parafia w dobie Internetu, Warszawa 2019; Słotwińska H, Pedagogiczny wymiar życia sakramentalnego, Lubllin 2019; Marek Z, Walulik A, Pedagogika Dobrej Nowiny, Kraków 2020. Literatura pomocnicza Homplewicz J, Etyka Pedagogiczna, Warszawa 1996; Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Lublin 2010; J. Gnitecki, Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007; Cichosz W, Wychowanie integralne. Praktyczna recepcja Gimnazium w Zespole Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Gdyni 1992-2019; Pelplin 2019; Cichos K., Sobkowiak J.A., Zenderowski R., Sadowski R., Zbarachewicz B., Dziekoński S. (red), Sustainable Development Goals end the Catholic Social Teaching end the UNs Agenda 2030, Routledge Taylor&Francis Group, Londonend New Yor, 2021; Woś M., Aksjonormatywny wymiar wychowanie do podmiotowości społecznej. Perspektywa Pedagogiczna, Szczecin 2023; Chałas K., Godność w kształceniu przyszłych nauczycieli, w Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim, t. 3, Kraków 2023. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: