Warsztat badacza SzD-WB
Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności doktorantów w zakresie metod i narzędzi potrzebnych w pracy badacza w wybranej dyscyplinie naukowej, w szczególności w gromadzeniu, analizie, interpretacji i wykorzystywaniu, a także tworzeniu treści naukowych. Ponadto zajęcia służą podwyższeniu kompetencji w zakresie komunikacji naukowej, w tym upowszechniania rezultatów własnej pracy badawczej. Doktoranci zapoznają się ze źródłami wiedzy naukowej, narzędziami do pozyskiwania i gromadzenia danych naukowych, cyfrowymi zasobami naukowymi, narzędziami do nawiązywania kontaktów, wymiany informacji oraz prezentacji dorobku naukowego. Zajęcia dają możliwość przedstawienia i wskazania rozwiązań problemów natury metodologicznej, na które natrafiają doktoranci w trakcie prowadzonej pracy badawczej.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności doktorantów w zakresie metod i narzędzi potrzebnych w pracy badacza w wybranej dyscyplinie naukowej, w szczególności w gromadzeniu, analizie, interpretacji i wykorzystywaniu, a także tworzeniu treści naukowych. Ponadto zajęcia służą podwyższeniu kompetencji w zakresie komunikacji naukowej, w tym upowszechniania rezultatów własnej pracy badawczej. Doktoranci zapoznają się ze źródłami wiedzy naukowej, narzędziami do pozyskiwania i gromadzenia danych naukowych, cyfrowymi zasobami naukowymi, narzędziami do nawiązywania kontaktów, wymiany informacji oraz prezentacji dorobku naukowego. Zajęcia dają możliwość przedstawienia i wskazania rozwiązań problemów natury metodologicznej, na które natrafiają doktoranci w trakcie prowadzonej pracy badawczej. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_L: |
Efekty kształcenia
- zna zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna metodologię badań naukowych
- formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
Kryteria oceniania
ocena 5:
- zna bardzo dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna bardzo dobrze metodologię badań naukowych
- całkowicie prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- precyzyjnie i w pełni prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada zaawansowaną umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
ocena 4,5:
- zna bardzo dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna bardzo dobrze metodologię badań naukowych
- prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- precyzyjnie i prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada dobrą umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
ocena 4:
- zna dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna dobrze metodologię badań naukowych
- prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- precyzyjnie i prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada dobrą umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
ocena 3,5:
- zna dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna dobrze metodologię badań naukowych
- częściowo prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- nieprecyzyjnie i częściowo prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada dostateczną umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
ocena 3:
- zna w stopniu dostatecznym zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna w stopniu dostatecznym metodologię badań naukowych
- częściowo prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- nieprecyzyjnie i w częściowo prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada dostateczną umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura ogólna do zajęć:
(1) Mullaney Th.S., Rea Ch., "Rozpoczynanie badań. Jak wybrać ciekawy temat badawczy", PWN, Warszawa 2023.
(2) Polak P., Trombik K., "Metodyka pracy naukowej w filozofii. Wprowadzenie do warsztatu cyfrowej humanistyki", Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2023.
(3) Kulczycki E. (red.), "Komunikacja naukowa w humanistyce", Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań 2017 [online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/17589/6/Komunikacja_naukowa_w_humanistyce.pdf].
(4) Siuda P., Wasylczyk P., "Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", PWN, Warszawa 2018.
(5) Wasylczyk P., "Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", PWN, Warszawa 2018.
(6) Kowalska M., Osińska V. (red.), "Wizualizacja informacji w humanistyce", Wydawnictwo UMK, Toruń 2018.
(7) Eco U., "Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów", Wydawnictwo UW, Warszawa 2007.
(8) Maciąg M., Danielewska A, "Badania z zakresu nauk przyrodniczych: nowe trendy", Tygiel, Lublin 2020 [online: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/421/Badania%20z%20zakresu%20nauk%20przyrodniczych%20%E2%80%93%20nowe%20trendy.pdf].
(9) Lenart-Gansiniec R., "Systematyczny przegląd literatury w naukach społecznych. Przewodnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021.
Dodatkowa literatura szczegółowa - na życzenie osób zainteresowanych.
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: