Warsztat badacza SzD-WB
Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności doktorantów w zakresie metod i narzędzi potrzebnych w pracy badacza w wybranej dyscyplinie naukowej, w szczególności w gromadzeniu, analizie, interpretacji i wykorzystywaniu, a także tworzeniu treści naukowych. Ponadto zajęcia służą podwyższeniu kompetencji w zakresie komunikacji naukowej, w tym upowszechniania rezultatów własnej pracy badawczej. Doktoranci zapoznają się ze źródłami wiedzy naukowej, narzędziami do pozyskiwania i gromadzenia danych naukowych, cyfrowymi zasobami naukowymi, narzędziami do nawiązywania kontaktów, wymiany informacji oraz prezentacji dorobku naukowego. Zajęcia dają możliwość przedstawienia i wskazania rozwiązań problemów natury metodologicznej, na które natrafiają doktoranci w trakcie prowadzonej pracy badawczej.
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład został pomyślany jako zestaw zagadnień wspomagających młodych badaczy w ich pracy naukowej. Zaczniemy od ujęcia węzłowych wątków i treści tworzących dzieje europejskiej nauki, zwracając szczególną uwagę za dokonania starożytnych Greków. Oni wszakże uznali metodę i metodyczność za cechę charakterystyczną postępowania naukowego. Jeżeli jakaś dyscyplina, co podkreśla wielu uczonych, w tym Andrzej Bronk, nie ma własnej metody badania, jej naukowa autonomia uchodzi za wątpliwą. W dalszej części zajęć przedstawię problemy związane z teoriami pochodzenia języka, podam i omówię podstawowe pojęcia kultury języka, kryteria poprawności językowej, sprawności językowej oraz podstawowe cechy nowomowy i "walkę" Jana Pawła z jej polskimi przejawami w czasach realnego socjalizmu w Polsce. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności doktorantów w zakresie metod i narzędzi potrzebnych w pracy badacza w wybranej dyscyplinie naukowej, w szczególności w gromadzeniu, analizie, interpretacji i wykorzystywaniu, a także tworzeniu treści naukowych. Ponadto zajęcia służą podwyższeniu kompetencji w zakresie komunikacji naukowej, w tym upowszechniania rezultatów własnej pracy badawczej. Doktoranci zapoznają się ze źródłami wiedzy naukowej, narzędziami do pozyskiwania i gromadzenia danych naukowych, cyfrowymi zasobami naukowymi, narzędziami do nawiązywania kontaktów, wymiany informacji oraz prezentacji dorobku naukowego. Zajęcia dają możliwość przedstawienia i wskazania rozwiązań problemów natury metodologicznej, na które natrafiają doktoranci w trakcie prowadzonej pracy badawczej. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_L: |
Efekty kształcenia
- zna zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna metodologię badań naukowych
- formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
Kryteria oceniania
ocena 5:
- zna bardzo dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna bardzo dobrze metodologię badań naukowych
- całkowicie prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- precyzyjnie i w pełni prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada zaawansowaną umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
ocena 4,5:
- zna bardzo dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna bardzo dobrze metodologię badań naukowych
- prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- precyzyjnie i prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada dobrą umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
ocena 4:
- zna dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna dobrze metodologię badań naukowych
- prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- precyzyjnie i prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada dobrą umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
ocena 3,5:
- zna dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna dobrze metodologię badań naukowych
- częściowo prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- nieprecyzyjnie i częściowo prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada dostateczną umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
ocena 3:
- zna w stopniu dostatecznym zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej
- zna w stopniu dostatecznym metodologię badań naukowych
- częściowo prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych
- nieprecyzyjnie i w częściowo prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje
- posiada dostateczną umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej
- potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz
uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura ogólna do zajęć:
(1) Mullaney Th.S., Rea Ch., "Rozpoczynanie badań. Jak wybrać ciekawy temat badawczy", PWN, Warszawa 2023.
(2) Polak P., Trombik K., "Metodyka pracy naukowej w filozofii. Wprowadzenie do warsztatu cyfrowej humanistyki", Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2023.
(3) Kulczycki E. (red.), "Komunikacja naukowa w humanistyce", Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań 2017 [online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/17589/6/Komunikacja_naukowa_w_humanistyce.pdf].
(4) Siuda P., Wasylczyk P., "Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", PWN, Warszawa 2018.
(5) Wasylczyk P., "Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", PWN, Warszawa 2018.
(6) Kowalska M., Osińska V. (red.), "Wizualizacja informacji w humanistyce", Wydawnictwo UMK, Toruń 2018.
(7) Eco U., "Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów", Wydawnictwo UW, Warszawa 2007.
(8) Maciąg M., Danielewska A, "Badania z zakresu nauk przyrodniczych: nowe trendy", Tygiel, Lublin 2020 [online: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/421/Badania%20z%20zakresu%20nauk%20przyrodniczych%20%E2%80%93%20nowe%20trendy.pdf].
(9) Lenart-Gansiniec R., "Systematyczny przegląd literatury w naukach społecznych. Przewodnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021.
Dodatkowa literatura szczegółowa - na życzenie osób zainteresowanych.
W cyklu 2021/22_Z:
1. G.E. R. Lloyd, "Nauka grecka od Talesa do Arystotelesa", przekł. J. Lesiński, Warszawa 1998 (drugi tom: "Nauka grecka po Arystotelesie, Warszawa 1998); |
W cyklu 2022/23_L:
„Komunikacja naukowa w humanistyce” (2017). Red. E. Kulczycki. Poznań, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM [online] https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/17589/6/Komunikacja_naukowa_w_humanistyce.pdf Kulczycki E. (2019) „Książkowe publikacje naukowe w europejskich systemach ewaluacji nauki”. Nauka 2019 doi:10.24425/nauka.2019.126190 Kulczycki E. (2019) „Wzory publikacyjne polskich naukowców w latach 2013–2016. Nauki humanistyczne i nauki społeczne”. DOI: 10.6084/m9.figshare.7797527 Kulczycki E. (2012) „Komunikacja naukowa, czyli co?” [wpis na blogu] http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/komunikacja-naukowa-czyli-co/ Nahotko M. (2010) „Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym. Globalna biblioteka cyfrowa w informatycznej infrastrukturze nauki”. Warszawa, Wydawnictwo SBP Osica N., Niedzicki W. (2017) „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców”. Warszawa, OPI Siuda P. Wasylczyk P. (2018) „Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko”. Warszawa, PWN Ucińska J. (2017) „Humanistyka cyfrowa: problemy definiowania pojęcia. Zagadnienia Informacji Naukowej” vol. 55, 1 (109), s. 124-145 Wasylczyk P. (2018) „Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko”. Wyd. 1 – dodruk 2. Warszawa, PWN https://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/ https://www.bg.amw.gdynia.pl/przydatne-linki |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: