Badania bliskie praktyce - koncepcja i zastosowanie w pedagogice SzD-PE-BBP
Warsztat ma na celu (1) zaznajomienie z podejściem badawczym, które wywodzi się z kręgu kultury anglosaskiej i zdobywa coraz większe uznanie również w pedagogice polskiej, i (2) praktyczne zastosowanie go do przygotowania w grupie miniprojektu badawczego. Wspomniane podejście określa się mianem close-to-practice, co można przetłumaczyć jako bliskie praktyce lub zwrócone ku praktyce. W badaniu bliskim praktyce (close-to-practice research) chodzi nie tyle o przezwyciężenie rozdźwięku między teorią pedagogiczną a praktyką edukacyjną, lecz o nawiązanie realnej współpracy między teoretykami i praktykami w celu rozwiązywania rzeczywistych problemów pedagogicznych i nieustannego optymalizowania edukacji. Do urzeczywistnienia tych dwu celów konieczne są wiedza i umiejętności badawcze zarówno po stronie teoretyków, jak i praktyków, ale nade wszystko gotowość do kreatywnego myślenia nad sposobami modyfikowania działania pedagogicznego.
Patrząc z powyższego punktu widzenia, badanie bliskie praktyce oscyluje między (quasi)eksperymentem pedagogicznym a badaniami w działaniu.
Od uczestników warsztatu oczekuje się przyswojenia koncepcji badania bliskiego praktyce i twórczego zastosowania jej w miniprojekcie edukacyjnym. Zakres tematyczny tego projektu jest dowolny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent:
- zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla pedagogiki;
- zna i rozumie główne tendencje rozwojowe w pedagogice,
- zna i rozumie metodologię badań pedagogicznych;
- zna i rozumie zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu,
- zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji;
- z na i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej;
- zna i rozumie podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami;
- zna i rozumie nowoczesne koncepcje, metody i narzędzia organizowania i prowadzenia badań edukacyjnych (pedagogicznych).
Kryteria oceniania
- przygotowanie wypowiedzi ustnej (speech) na temat wybranej lektury (25% oceny końcowej),
- opracowanie w grupie liczącej 2-3 osoby miniprojektu (75% oceny końcowej);
- przygotowanie co najmniej trzech haseł do słownika (bonus 10% oceny końcowej);
- obecność na co najmniej 75% spotkań (za pełną frekwencję bonus 10% oceny końcowej).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: