Duchowość człowieka XXIw. SzD-NT-DUCH
Wykład ma przekazać wiedzę o metodologicznie uporządkowanej, naukowej refleksji nad życiem duchowym człowieka. Dzięki niej student ma zapoznać się z nazwą, przedmiotem, źródłami, metodą. Do tego ma wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy teologii duchowości oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości; teologii świętych; locus theologicus. Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat duchowości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jego rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - ma wiedzę na temat powiązania teologii z naukami humanistycznymi i społecznymi w zakresie przydatnym dla formacji duchowo – ludzkiej człowieka;
W2 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat duchowości człowieka w XXI wieku;
W3 - zna procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia;
U1 - potrafi posługiwać się informacjami i integrować je do obiektywnej wiedzy na temat duchowości człowieka w XXI wieku;
U2 - potrafi tworzyć formację duchowo - ludzką i na jej rzecz nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami;
KS1 - ma świadomość odpowiedzialności za drugiego człowieka i potrafi organizować dla niego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją przy zachowania priorytetów teologicznych, formację duchowo - ludzką;
KS2 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego.
Kryteria oceniania
Efekt W1:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma pogłębioną wiedzę na temat powiązania teologii z naukami humanistycznymi i społecznymi w zakresie przydatnym dla rozwoju duchowego człowieka;
- na ocenę dobrą słuchacz ma wiedzę na temat powiązania teologii z innymi naukami, ale nie potrafi jej odpowiednio wykorzystać dla formacji duchowej i ludzkiej;
- na ocenę dostateczną słuchacz dysponuje jedynie wiedzą teologiczną na temat rozwoju duchowego człowieka.
Efekt W2:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na rozwoju duchowego człowieka;
- na ocenę dobrą słuchacz posiada podstawową znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat rozwoju duchowego człowieka;
- na ocenę dostateczną słuchacz dysponują wybiórczą znajomością nauczania Kościoła katolickiego na temat młodzieży i jej duszpasterstwa;
Efekt W3:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz bardzo dobrze zna i operuje procesami i uwarunkowaniami rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia; - na ocenę dobrą słuchacz bardzo dobrze zna procesami i uwarunkowaniami rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia;
- na ocenę dostateczną słuchacz wybiórczo orientuje się w procesach i uwarunkowaniach rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożeniami. Efekt U1:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz swobodnie posługuje się informacjami i integrować je do obiektywnej wiedzy na temat rozwoju człowieka; - na ocenę dobrą słuchacz bardzo dobrze posługuje się informacjami na temat rozwoju człowieka ale nie potrafi ich integrować do obiektywnej wiedzy;
- na ocenę dostateczną słuchacz wybiórczo posługuje się informacjami na temat młodzieży.
Efekt U2:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz wykazuje się umiejętnością wskazania wzorców dla rozwoju duchowego człowieka i na jego rzecz nawiązywania współpracy z różnymi podmiotami;
- na ocenę dobrą słuchacz wykazuje się umiejętnością wskazania wzorców dla rozwoju duchowego człowieka bez umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi podmiotami;
- na ocenę dostateczną słuchacz zna przesłanie teologii duchowości jako przedmiotu akademickiego.
Efekt KS1:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma świadomość odpowiedzialności za rozwój duchowy drugiego człowieka i potrafi wskazać miejsca odpowiedzialne za formację;
- na ocenę dobrą słuchacz ma świadomość odpowiedzialności za rozwój duchowy drugiego człowieka ale nie potrafi wskazać miejsc odpowiedzialnych za jego formację;
- na ocenę dostateczną słuchacz rozumie znaczenie formacji duchowej we współczesnym świecie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: