Deus digitalis - teologia science fiction SzD-NT-DDIG
W ramach wykładu będą podejmowane następujące zagadnienia.
1. Science Fiction jako eksperyment myślowy (thought experiment).
2. Ateizm i społeczeństwa bez Boga w ujęciu Fantastyki Naukowej.
3. Bóg jako obcy i niezrozumiały – Science Fiction i niepoznawalność Boga.
4. Człowiek jako Bóg – człowiek - stwórca.
5. Wieczność Boga - problemy z postrzeganiem wieczności, która staje się nudą.
6. Problem zbawienia i Zbawiciela w Science-Fiction.
7. Przeznaczenie i opatrzność Boga - wszechmoc Boga, a wolność człowieka.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TD_W04 - Student zna interdyscyplinarne powiązania teologii ze współczesną wiedzą o literaturze SF.
TD_W08 - Student posiada ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną wynikającą z integrowania teologii z trendami współczesnej literatury filmów i gier SF.
TD_U06 - Student potrafi zrozumieć i ocenić przydatność dla pogłębienia wiedzy i trafność koncepcji Boga pojawiającej się we współczesnej Fantastyce Naukowej
Kryteria oceniania
Na ocenę BDB:
TD_W04 - Student bardzo dobrze zna interdyscyplinarne powiązania teologii ze współczesną wiedzą o literaturze SF.
TD_W08 - Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę interdyscyplinarną wynikającą z integrowania teologii z trendami współczesnej literatury filmów i gier SF.
TD_U06 - Student świetnie rozumie i ocenia przydatność dla pogłębienia wiedzy i trafność koncepcji Boga pojawiających się we współczesnej Fantastyce Naukowej.
Na ocenę DB:
TD_W04 - Student dobrze zna interdyscyplinarne powiązania teologii ze współczesną wiedzą o literaturze SF.
TD_W08 - Student posiada w stopniu dobrym wiedzę interdyscyplinarną wynikającą z integrowania teologii z trendami współczesnej literatury filmów i gier SF.
TD_U06 - Student dobrze rozumie i ocenia przydatność dla pogłębienia wiedzy i trafność koncepcji Boga pojawiających się we współczesnej Fantastyce Naukowej.
Na ocenę DST:
TD_W04 - Student dostatecznie zna interdyscyplinarne powiązania teologii ze współczesną wiedzą o literaturze SF.
TD_W08 - Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę interdyscyplinarną wynikającą z integrowania teologii z trendami współczesnej literatury filmów i gier SF.
TD_U06 - Student w pewnym stopniu rozumie i ocenia przydatność dla pogłębienia wiedzy i trafność koncepcji Boga pojawiających się we współczesnej Fantastyce Naukowej.
Na ocenę NDST:
TD_W04 - Student dobrze nie zna interdyscyplinarnych powiązań teologii ze współczesną wiedzą o literaturze SF.
TD_W08 - Student nie posiada wiedzy interdyscyplinarnej wynikającej z integrowania teologii z trendami współczesnej literatury filmów i gier SF.
TD_U06 - Student nie rozumie i nie potrafi ocenić przydatności dla pogłębienia wiedzy i trafności koncepcji Boga pojawiających się we współczesnej Fantastyce Naukowej.
Literatura
- E.S. Rabkin, Science Fiction: A Historical Anthology, Oxford 1983.
- P. Biłgorajski, Eksperymenty myślowe w filozofii. Przegląd Stanowisk, "Roczniki Filozoficzne", LXXI/3/23, s. 115-132.
- Catherine Z. Elgin: Fiction as Thought Experiment, w: Perspectives on Science 22/2 (2014), s. 221–241.
- S. Packard, Conjugations of the ›What If‹: Golden Age Science Fiction: From Thought Experiment to Narrative Critique, w: "Literature as Thought Experiment" , red. F. Bornmüller, J. Franzen, M. Lessaus. s. 185-201.
- D. Walter, Does God have a place in science fiction?, The Guardian (2013) (https://www.theguardian.com/books/2013/jun/07/god-in-science-fiction#:~:text=If%20SF%20is%20grounded%20in,will%20be%20indistinguishable%20from%20God)
- W. Wartick, “Childhood’s End” – Utopia, God, and Science (2015) (https://jwwartick.com/2015/12/21/childhoods-end/#:~:text=Karellen%20and%20the%20Overlords%20are,itself%20and%20do%20so%20in)
- Paul Krause, The Hidden Theology of Science Fiction Films (2020) (https://minervawisdom.com/2020/09/12/the-hidden-theology-of-science-fiction-films/#:~:text=had%20ensnared%20them%20since%20Neolithic,a%20repudiation%20of%20the%20modernist)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: