Komunikacja w mediach społecznościowych w erze Al SzD-NOKIR-KOMED
1. Etyczne, prawne i kulturowe dylematy: Prawo autorskie, representation & social bias w danych treningowych
2. Cyberbezpieczeństwo w GenAI: ryzyko wpisywania danych wrażliwych, prompt injection i polityka udostępniania danych.
Kryzys komunikacyjny w erze AI: zarządzanie reputacją w kontekście deepfake'ów i halucynacji generowanych przez AI.
3. Wykorzystanie GenAI w I. etapie procesu badawczego: formułowanie problemu, pytań i hipotez (weryfikacja i spójność).
4. AI w analizie literatury: narzędzia wspierane przez AI (EBSCO AI, Google Scholar Labs) i wyszukiwarki semantyczne (Research Rabbit, Elicit, Scite).
5. AI w analizie danych: narzędzia do pracy z dokumentami (NotebookLM, Julius.ai); ekstrakcja informacji i wstępne wnioski.
6. Krytyka GenAI: zjawiska deskilling i akumulacja długu kognitywnego; zachowanie dystansu do narzędzi.
7. Transparentność i odpowiedzialność prawna w publikacjach: etyczne wykorzystanie AI, polityka czasopism, nieuzasadnione współautorstwo.
8. Prezentacja i omówienie projektów zaliczeniowych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SzD_W_01
Student głęboko rozumie i krytycznie analizuje dorobek teoretyczny, umożliwiający rewizję paradygmatów komunikacji w kontekście interakcji człowiek-AI oraz modeli algorytmicznych (LLM/LMM)
SzD_W_02
Student identyfikuje i opisuje główne tendencje rozwojowe w zakresie technologii generatywnej AI oraz ich strategiczne implikacje dla przyszłości komunikacji społecznej i mediów
SzD_W_05
Student analizuje i ocenia fundamentalne dylematy etyczne, kulturowe i regulacyjne, wynikające z powszechnego użycia AI w mediach społecznościowych, w tym problem social bias oraz zagrożenia cyberbezpieczeństwa
SzD_U_01
Student twórczo identyfikuje, formułuje i rozwiązuje złożone problemy badawcze dotyczące komunikacji AI, innowacyjnie rozwijając metody badawcze (np. prompt engineering) oraz wnioskując na podstawie wyników analiz przeprowadzanych z pomocą zaawansowanych narzędzi analitycznych (NotebookLM, Julius.ai)
SzD_K_03
Student wykazuje gotowość do krytycznego posługiwania się zaawansowaną wiedzą naukową, minimalizując ryzyko deskilling i kognitywnego długu oraz przestrzegając zasad etyki akademickiej i transparentności w użyciu narzędzi AI
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: