Komunikowanie wizualne SzD-NKSM-KOMWIZ
Tematy wykładów:
Komunikowanie wizualne – podstawowe pojęcia
Trzy epoki ludzkiego komunikowania – historia komunikowania wizualnego
Zwrot obrazowy
Elementy składowe komunikacji wizualnej (obraz i tekst – wzajemne relacje)
Nośniki komunikowania wizualnego
Metody badawcze przekazu wizualnego
Elementy analizy kompozycyjnej obrazu
Zalety i zagrożenia badań wizualnych
Symboliczna i informacyjna rola barwy w przekazach wizualnych
Gatunki obrazowe w mediach
Fotografia prasowa element przekazu medialnego – funkcje i typologia
Formy wizualizacji informacji w mediach
Infografika (informacja graficzna)
Publicystyka wizualna
Reklama jako forma komunikacji wizualnaej
Komunikacja wizualna w kampaniach społecznych
Obrazowe sacrum w reklamie religijnej
W cyklu 2023/24_L:
Wykłady z komunikacji wizualnej mają na celu zaznajomienie słuchacza w rolą i znaczeniem jakie w komunikacji społecznej odgrywa komunikowanie wizualne. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Banks, M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, tłum. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2013.
Belting H. 2012. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.
Bergström, B., Komunikacja wizualna, tłum. J. Tarnawska, Joanna Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009.
Boehm, G., Mitchell, W.J.T. (2012). Zwrot obrazowy a zwrot ikoniczny: dwa listy, przeł. K. Gadowska, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak 2012, s. 94–117.
Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012.
Chmielecki, K., Zwrot piktorialny, ikoniczny i wizualny we współczesnej humanistyce oraz nauce o kulturze, [w:] W L. Korporowicz, A. Knap-Stefaniuk, Ł. Burkiewicz (red.), Studia kulturowe, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie 2022, s. 313–334.
Francuz, P. (red.) Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” 2012..
Kawka M., Komunikowanie wizualne a nauka o mediach – współczesność i perspektywy, „Media i Społeczeństwo” 2015, nr 5, s. 13–21.
Moxley K. 2012. Studia wizualne a zwrot ikoniczny, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak, 2012, s. 139–157.
Ratajczak-Parzyńska, D., Zwrot obrazowy na tle współczesnych przemian teorii obrazu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2015, nr 2, s. 173–184.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań na wizualnością, Warszawa 2010.
Stępień, K., Komunikacja fotograficzna. Interpretacja fotografii, „Kultura i Historia” 2018, nr 2, s..162-185.
Stępniak, K., Fenomen reklamy religijnej, Warszawa–Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora 2017.
Szews, P., Wizualizacja i dziennikarstwo danych w mediach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2021
.
Szylko-Kwas J., Fotografia jako wypowiedź dziennikarska – odmiany gatunkowe, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 1, s. 83–98.
Szylko-Kwas, J. (2017). Między informacją a obrazem – o funkcji fotografii w prasie, „Zeszyty Artystyczne” 2017, nr 1, s. 69–80.
Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.
Wolny-Zmorzyński K., Jaka informacja? Rzecz o percepcji fotografii dziennikarskiej, Kraków 2010, s. 51–52.
Wolny-Zmorzyński, K. et al. (red.), Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych, Warszawa: Wydawnictwo Poltext 2013.
W cyklu 2023/24_L:
Banks, M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, tłum. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2013. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: