Człowiek i jego środowisko SzD-NB-CZSR
1/ Adaptacja, adiustacja i adaptabilność oraz wybrane reguły ekologiczne (2h)
2/ Środowisko funkcjonowania plio- plejstoceńskich form hominidalnych (3h)
3/ Rewolucja neolityczna i jej biologiczne i kulturowe konsekwencje (3h)
4/ Epidemie w przeszłości i współcześnie (2)
5/ Zagrożenia środowiskowe dla współczesnego człowieka (3)
6/ Kultura i jej wpływ na funkcjonowanie naszego gatunku (2)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1/ Wymienia przyczyny degradacji środowiska naturalnego, wymienia choroby cywilizacyjne, źródła neolityzacji. Temat zajęć:1, 2, 3, 4, 5, 6. (SzD_W_05)
W2/ Wymienia reguły ekologiczne, koncepcje rozwoju człowieka w odniesieniu do środowiska. Temat zajęć: 1, 2, 3, 4, 5, 6.(SzD_W_02)
W3/ Charakteryzuje światowy dorobek teoretyczny i empiryczny dotyczący relacji człowieka i środowiska, opisuje procesy adaptacyjne oraz ich historyczne i współczesne konsekwencje, a także wskazuje powiązania między uwarunkowaniami środowiskowymi i kulturowymi a funkcjonowaniem gatunku ludzkiego. Temat zajęć:1-6. (SzD_W_01)
U1/ Utrwala i poszerza treści prezentowane na wykładzie przez lekturę pozycji książkowych. Temat zajęć:1-6.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: test (jednorazowego wyboru, 90% pytania zamknięte, 10% pytania otwarte)
Punktacja:
96%-100% bdb
80%-95% db
51%%-79% dst
0%-50% ndst
Literatura
Wolański N., 2006. Ekologia człowieka, t 1, PWN, Warszawa
Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.
Na indywidulaną prośbę studenta prowadzący udostępni inną literaturę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: