Tajemnice rękopisów pisarzy SzD-LI-TRE
Wykład z elementami konwersatorium poświęcony jest tajemnicom rękopisów pisarzy. Zajęcia wprowadzają w przygodę lektury rękopisu, w interpretację dzieła oglądanego z perspektywy autografu i specyfiki skryptoriów pisarzy i poetów epoki romantyzmu.
Zarówno wykład jak i elementy konwersatoryjne służą wtajemniczeniu w sferę procesu twórczego i tworzenia sztuki, odsłonięciu kultury rękopisu.
Opierają się na filologii, którą można by nazwać detektywistyczną, gdyż autografy skrywają w sobie tajemnice - trudne częstokroć do rozwiązania.
Zajęcia wprowadzają w przygodę lektury manuskryptów, zarówno uczestników z dyscypliny literaturoznawstwo jak również z innych dyscyplin naukowych, ponieważ sztuka czytania jest sztuką myślenia, a przyjemność lektury manuskryptu, a także dzieła w druku może być źródłem satysfakcji, jaką daje myślenie, poszukiwanie i odnajdywanie odpowiedzi.
Dyskusje poświęcone interpretacji manuskryptów pozwolą zastanowić się nad artyzmem dzieła sztuki, strategiami literackimi stosowanymi przez autorów oraz nad różnymi kontekstami (np. biograficznymi, sytuacyjnymi) , których przywołanie może być ważne dla zrozumienia sensu utworu.
Dzieło bowiem, niezależnie od czasu, w którym powstało, zawsze "mówi" w naszym, czyli ogólnoludzkim języku i do tego rodzaju doświadczeń się odnosi, z tego względu jesteśmy w stanie zrozumieć artystyczny wymiar znaczeń.
Wykład z elementami konwersatorium pozwoli pokazać, w jaki sposób można odczytać dzieła poczynając od znaków na papierze, żeby nie pozbawić się przyjemności lektury, a tym samym uczynić ją świadomym, uporządkowanym procesem poszukiwania sensu.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodnie z 8 ramą PRK (Polska Rama Kwalifikacyjna)
Doktorant zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla dyscypliny naukowej; główne tendencje rozwojowe dyscypliny; fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej.
Kryteria oceniania
- przygotowanie dwóch krótkich referatów lub prezentacji, które mają charakter wprowadzenia do dyskusji na temat wybranych zagadnień - z uwzględnieniem (jeśli to możliwe) - reprezentowanej dziedziny i dyscypliny naukowej - na ocenę
- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności)
- dodatkowo można uzyskać ocenę za aktywność i wypowiedzi podczas zajęć
- praca semestralna (na ocenę)
Kryteria oceniania:
- merytoryczne (dobór materiału)
- przejrzystość wypowiedzi (umiejętność argumentacji)
- umiejętność formułowania wniosków
- umiejętność przedstawienie własnego stanowiska (z perspektywy prezentowanej dyscypliny naukowej i dotychczasowej wiedzy literaturoznawczej) wobec problemu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: