Literatura i duchowość SzD-LI-LITD
Celem zajęć jest odsłonięcie związków literatury i duchowości oraz sposobów wyrażania doświadczenia duchowego poprzez środki charakterystyczne dla dzieła literackiego (liryczność)
Zajęcia są zaproszeniem do przygody lektury różnorodnych tekstów, które dla współczesnego i nowoczesnego człowieka mogą stać się źródłem pytań o duchową naturę człowieka. W jaki sposób można ją wyrazić w dziele literackim, w tekście lirycznym? W jaki sposób wyrazić to, co jest niewyrażalne? W jaki sposób w literaturze człowiek opowiada własną tajemnicę istnienia?
Punktem wyjścia jest pytanie o potrzebę doświadczenia duchowego, o jego wymiar. Czy piękno może stać się źródłem duchowości?
Na zajęciach będziemy czytać i rozpoznawać delikatną materię tekstową, która w naturalny sposób pozwala nam spotkać się z tym, co niewyrażalne w człowieku, choć realnie obecne.
Podejmiemy zagadnienie związków literatury, duchowości i przeżycia estetycznego, szerzej doświadczeń o charakterze głębokim, a tym samym pytań: czy literatura wyraża stany duchowe człowieka, a także czy lektura może dostarczyć przeżyć o charakterze duchowym?
Przedmiot adresowany jest do Doktorantek i Doktorantów różnych dyscyplin. Zajęcia mają formę wykładowo-konwersatoryjną: wykład wprowadza w kluczowe zagadnienia, a część dyskusyjna pozwala na odniesienie tych ujęć do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących
paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy
teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia
szczegółowe – właściwe dla literatury i literaturoznawstwa.
Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji.
Absolwent potrafi zastosować i wykorzystać wiedzę o literaturze do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
1. definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować
hipotezę badawczą,
2. rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo
je stosować,
3. wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznych.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (można mieć dwie nieobecności).
Aktywność na zajęciach.
Na zaliczenie Uczestnicy zajęć piszą krótki esej (podczas ostatnich zajęć online), który dotyczy tematyki wykładów, czyli związków duchowości i literatury.
Na ocenę bardzo dobrą - praca zawiera oryginalne tezy poparte znajomością trzech z omawianych na zajęciach utworów i odsłania własne stanowisko wraz z uzasadnieniem.
Na ocenę dobrą - praca artykułuje tezy badawcze oraz w stopniu dobrym wykazuje znajomość dwóch tekstów literackich omawianych na zajęciach i odsłania własne stanowisko Autorki/Autora.
Na ocenę dostateczna - praca spełnia podstawowe kryteria (poprawnie rozpoznaje temat) i charakteryzuje się znajomością jednego tekstu literackiego z omawianych na zajęciach.
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_Z:
Zajęcia będą odbywały się stacjonarnie (50 %) oraz na MS Teams (50%) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: