Literatura – kontekst - interpretacja. Rozmowy o Metodzie. SzD-LI-LIT
Wypowiedź literacka może być rozumiana w myśl koncepcji aktów mowy. Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniem intencjonalności wypowiedzi literackiej.
Będziemy uczyć się rozróżniać intencje "w" dziele, od intencji "poza" dziełem.
Pomocne w tym względzie będzie podejście JL Austina do aktów mowy.
Celem spotkań jest zaproponowanie intencjonalnej interpretacji tekstów.
Układ zajęć:
1. omówienie problematyki spotkań;
2. przedstawienie teorii aktów mowy JL Austina
3. rozważenie zagadnienia "czy tekst literacki można traktować jak wypowiedź widzianą z perspektywy teorii aktów mowy"
4. wprowadzenie koncepcji intencji dzieła w myśl teorii Q. Skinnera
5. do czego może służyć analiza kontekstu
6.jak odróżniać intencje "w" dziele od intencji "poza" albo "przed" dziełem
7. W jakim zakresie analiza intencjonalna pomocna być może w interpretacji i zrozumieniu dzieła literackiego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Aktywne uczestniczenie w dyskusji. Esej końcowy z tematyką zajęć związany.
Literatura
J.L. Austin, Jak działać słowami, w: tegoż, Myślenie i poznawanie, Warszawa 1993.
Q. Skinner, Wizje polityki. Rozważania o metodzie, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: