Etyka światów fikcjonalnych. W krainie fantastyki SzD-LI-EŚF
1. Czym jest literatura fantasy, fantastyczna i SF-jej różne wersje, związki z baśnią, mitami i magią a współczesną technologią. Między światem elfów a cyborgami.
2.Poipularność lit. fantasy, jej ekranizację, przekazy medialne- między tajemniczymi światami a wizją planetarnej katastrofy. Co łączy lit. fantasy z powieściami kryminalnymi?
3.Swiaty równoległe i historie alternatywne. Kreowanie nowych, fantastycznych światów i nowych cywilizacji; język, opowiadanie, nowe zasady i reguły życia
4.Tolkien i Pratchett - narracje światotwórcze i wyobraźnia otwarta a literacka kreacja
5. Baśń fantastyczna- Wit Szostak: "Wichry Smoczogór "oraz "Oberki do końca świata"-muzyka, baśń i pradawna mądrość ukryta w przyrodzie
6.Opowieść fantastyczna hr. J. Potockiego" Rękopis znaleziony w Saragossie"-motyw podróży w jej różnych wariantach i powrotach
7.Wojny światów, wojny różnych plemion i wojny zła z dobrem ( Tokien, Władca Pierścieni)
8. SF- zaawansowane technologie i ich trzy funkcje: kontrola i zarzadzanie życiem biologicznym -ksenoroboty, przyjmują funkcje rozumu ludzkiego i ją wielokrotnie potęgują oraz sterują procesami cywilizacyjnymi; Zajdel, Lem i Dukaj
9.Zajdel- nowy świat po katastrofie, dylematy filozoficzne i moralne, technika jako narzędzie władzy i wszechobecnej inwigilacji
10.Lem-Dukaj-od robotów do mózgu komputera ( elektroniczny Logos)
11.Jak technologia zmienia naturę ludzka i kształtuje jej nową wersję-Dukaj-"Po piśmie"
12.Fantastyka literacka i filozoficzna; Dukaj: "Lód"
13.Heterokosmologia w "Innych pieśniach" Dukaja. Logos, ethos i pathos
14.Dukaja "Perfekcyjna niedoskonałość"- granice fantastyki SF a ich przesłanie filozoficzne. Kiedy kończą się słowa?
15.Lit. fantastyczna- a moralność; alternatywa wobec moralności tradycyjnej czy też narzędzie krytyczne do badania źródeł moralności, jej celowości
W cyklu 2021/22_L:
1. Czym jest literatura fantasy, fantastyczna i SF-jej różne wersje, związki z baśnią, mitami i magią a współczesną technologią. Między światem elfów a cyborgami. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student orientuje się, jakie cechy i właściwości literackie decydują o tym, że literatura fantastyczna może być obecnie rozpatrywana jako: zjawisko społeczne, literackie i kulturowe
student potrafi porównać ze sobą ekranizację filmową z książką, wskazując na różne elementy wizualizacji; walory filmu i lektury
student wie, jak poddać analizie filozoficznej świat fantasy, w jej różnych wersjach i sposobach interpretowania
wiedza, umiejętności i nabyte na tej drodze kompetencje pozwalają na opis i analizę literatury popularnej ze względu na powieść fantastyczna jak również na próbę odpowiedzi na pytanie; dlaczego jest ona tak popularna?
Punkty ETC:
30 g. wykład
przygotowanie ( grupowe) opowiadania fantastycznego: a. lektury-20 g.
b. pisanie ( 12-15 stron) 2o godzin
scenariusz filmowy 15. g.
konsultacje 5
w sumie: 90 g.: 30=3 punkty ETC
przygotowany tekst składa się z dwóch części: opowiadania ( 12-15 stron) oraz scenariusza filmowego, opartego na opowiadaniu
Kryteria oceniania
ocenie podlega: udział studenta w wykładzie-obecność, dyskusja i pytania
grupowo napisane opowiadanie fantastyczne ( lub fantasy albo SF)-12-15 stron wraz ze scenariuszem filmowym opartym na tym opowiadaniu-10 stron
oraz umiejętność analityczne studenta, które dotyczą związku tej literatury z kulturą masową i literaturą popularną, z kwestiami filozoficznymi oraz z predyspozycjami czytelnika: jego wiedzy, wrażliwości, emocji i wyobraźni.
Wiedza studenta musi zostać podparta lekturą opracowań naukowych, dotyczących fantastyki.
Kryteria oceny:
student nie brał udziału w przygotowaniu opowiadania i scenariusza-2
student uczestniczył w powstaniu tekstu, ale nie potrafi go zanalizować ani poddać filozoficznej interpretacji-3
student pisząc opowiadanie i scenariusz wie, na czym polega fabuła tego typu powieści i jakie kryją się w niej pytania filozoficzne i potrafi je wyartykułować-powołując się na konkretne teksty źródłowe-4
student umie analizować napisane opowiadanie, używając odpowiedniej terminologii i właściwie formułując problemy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: