Od etosu walki do etosu pracy, trwania i pamięci SzD-HS-EWPTP
Przedstawienie źródeł etosu walki zbrojnej jako głównej drogi prowadzxącej do odzyskania niepodległości, jego apogeum, przyczyny zaniku i stopniowego przechodzenia do etosu pracy, zachowania polskosci, tradycji. Analiza procesu różnicowania postaw społeczeństw trzech zaborów, ich odmiennego stosunku do zaborcy. Wskazanie czynników utrzymujących poczucie wspólnoty narodowej mimo dorastania i kształcenia pięciu pokoleń w odmiennych warunkach trzech zaborów. Próba sprecyzowania odpoowiedzi na pytanie czy powstania narodowe były koniecznością czy błędem w rzeczywistości geopolitycznej XIX wieku..
Zarysowanie postawy społeczeństwa polskiego u progu Wielkiej Wojny oraz ewolucji tej postawy pod wpływem nowych czynników politycznych, wojskowych. Odrodzenie etosu walki zbrojnej i jego rola w odbudowie państwa polskiego
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HI2_03 Student ma uporządkowana, pogłębiona wiedzę, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu historii. wiedza ta zorientowana jest na zastosowanie praktyczne w sferze działalnosci kulturalnej i materialnej.
HI2_W07 Student posiada uporzadkowana i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. ma pogłębioną wiedzę o związkach historii z innymi dzidzinami nauk humanistycznych i społecznych, pozwalająca na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin naukowych.
HI2_W08 Student ma podstawowa wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiagnięciach z zakresu historii.
Po wymienieniu obowiązkowych magicznych zaklęć i pobożnych życzeń w kwestii tego co student ma, posiada etc. wyrażam przekonanie, ze po tym konkretnym wykladzie student będzie miał wiedzę o przemianach zachodzacych w XIX wieku w stosunku polskiego społeczeństwa do idei walki o niepodległość, do wyboru dróg, prowadzacych do odbudowy niepodległego państwa. Potrafi wskazać źródła i skutki owych przemian oraz aktywnie uczestniczyć w dyskusjach nad celowościa powstań narodowych doby zaborów. będzie rozumiał, że idea walki zbrojnej nie powinna być przeciwstawiania idei pozytywistycznym gdyż obie uzupełniają sie, tworząc jedna drogę ku odbuydowie Rzeczypospolitej i obie były dlas tej drogi koniecznością.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: