Fenomenologia działań etycznych SzD-FI-FDE
Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów i szkół w ramach ruchu fenomenologicznego, które rozważały zagadnienia związane z działaniem moralnym. Fenomenologię często postrzega się przede wszystkim jako projekt teoretyczny, którego celem jest uzasadnienie wiedzy. Mniej o fenomenologii mówi się w kontekście filozofii praktycznej. W pewnej mierze przyczyną tego są problemy metodologiczne, które zdają się ograniczać pole dociekań fenomenologa do wiedzy pewnej. Z kolei etyki i moralność są raczej domeną wiedzy niepewnej, sytuacyjnie określonej. W wykładzie krytycznie ustosunkowuje się do podobnego odczytania fenomenologii, pokazując, w jaki sposób fenomenologia umożliwia badanie działań moralnych. W wykładzie przyjmuje się zarówno perspektywę systematyczno-problemową, jak i historyczną. W tym pierwszym obszarze pyta się o podstawy metodologiczne wykorzystania fenomenologii w odniesieniu do działań etycznych i moralnych. Zaś w tym drugim - o wkład poszczególnych myślicieli do rozważań nad działaniem moralnym. Podczas wykładu planuje się omówienie koncepcji takich myślicieli jak Brentano, Husserl, Heidegger, Levinas, Ingarden oraz Kriegel. Wykład będzie realizowany w formie krytycznej analizy wybranych propozycji teoretycznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS:
udział w wykładzie: 15
przygotowanie do zaliczenia: 15
SUMA GODZIN: 30 [30 : 30[25] = 1]
LICZBA ECTS: 1
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową mają wpływ dwa elementy:
1) Obecność.
2) Ocena z kolokwium pisemnego.
Ad 1. W przypadku obecności obowiązuje następująca skala:
7-8 obecności - 5,0
6 obecności - 4,0
5 obecności - 3,0
4 i mniej obecności - 2,0
Ad 2. W ramach zajęć student powinien zaliczyć kolokwium pisemne w formie testu wyboru typu "prawda / fałsz". Podstawą zaliczenia jest materiał przedstawiany na zajęciach. Skala ocen:
91-100% - 5,0
81-90% - 4,5
71-80% - 4,0
61-70% - 3,5
51-60% - 3,0
0-50% - 2,0
Ocena końcowa jest średnią ważoną powyższych ocen cząstkowych, przy czym ocena z kolokwium pisemnego stanowi 3/4 wagi oceny końcowej, zaś ocena obecności 1/4 wagi oceny końcowej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. "Phenomenological Approaches to Moral Philosophy: A Handbook", eds. J.J. Drummond & L. Embree, Dordrecht 2002.
2. W. Płotka, "Fenomenologia Husserlowska a etyka. Źródła, rozwój i kontynuacje", [w:] "Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy", t. II, praca zbiorowa pod red. W. Płotki, Warszawa 2014, s. 222-257.
3. W. Płotka, "Is Authentic Being a Virtue?", [w:] "Existenzphilosophie und Ethik", eds. H. Feger, M. Hackel, New York (NY)/Berlin 2013, s. 399-419, doi: 10.1515/9783110331103.399.
Literatura uzupełniająca:
1. G. Heffernan, "Fenomenologia jest humanizmem: Hermeneutyczno-historyczny bój Husserla o określenie autentycznego znaczenia ludzkiej egzystencji w 'Kryzysie nauk europejskich i fenomenologia transcendentalnej'", "Fenomenologia" 10 (2012), s. 29-68.
2. U. Melle, "The Development of Husserl's Ethics", "Études phénoménologiques" 13-14 (1991), s. 115-135.
3. C. Spahn, "Phänomenologische Handlungstheorie. Edmund Husserls Untersuchungen zur Ethik", Würzburg 1996.
4. E. Husserl, "Vorlesungen über Ethik und Wertlehre 1908-1914", herausgegeben von U. Melle, Dortrecht/Boston (MA)/London 1988.
5. E. Husserl, "Einleitung in die Ethik. Vorlesungen Sommersemester 1920/1924", herausgegeben von H. Peucker, Dordrecht/Boston (MA)/London 2004.
6. R. Strzelecki, "Ethos i wolność. W poszukiwaniu etycznej wymowy 'Bycia i czasu' Martina Heideggera", Kraków 2006.
7. M. Heidegger, "Bycie i czas", tłum. B. Baran, Warszawa 1994.
8. A. Przyłębski, "Etyka w świetle hermeneutyki", Warszawa 2010.
9. B. Waldenfels, "Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek", Warszawa 2002.
10. E. Levinas, "Całość i nieskończoność", tłum. M. Kowalska, Warszawa 1999.
11. R. Ingarden, "Książeczka o człowieku", różne wydania.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: