Filozofia doświadczenia estetycznego SzD-FI-EDSZ
Celem przedmiotu jest analiza pojęcia doświadczenia estetycznego jako jednej z kluczowych kategorii filozofii nowożytnej i współczesnej. Punktem wyjścia jest filozofia Immanuela Kanta, w której po raz pierwszy doświadczenie estetyczne zostało ujęte w sposób systematyczny i autonomiczny wobec poznania teoretycznego i praktycznego. Od tego momentu estetyka rozwija się jako osobna dziedzina refleksji, w której rozważane są relacje między sztuką, poznaniem i egzystencją.
W ramach zajęć uczestnicy prześledzą główne etapy rozwoju tej kategorii: od romantycznych koncepcji sztuki jako absolutu, przez interpretacje Schopenhauera i Nietzschego, fenomenologię i hermeneutykę, aż po estetykę XX i XXI wieku, w której doświadczenie estetyczne bywa interpretowane zarówno jako kontemplacja i gra, jak i jako wstrząs, zaangażowanie czy praktyka codzienności.
Szczególny nacisk zostanie położony na pytanie o możliwości i granice doświadczenia estetycznego w świecie współczesnym – wobec sztuki awangardowej, sztuki zaangażowanej, a także nowych mediów i cyfrowych form ekspresji. Choć przedmiot osadzony jest w tradycji filozofii, przewidziane są delikatne odniesienia do teorii sztuki, estetyki literackiej, muzycznej oraz psychologii odbioru, w celu uchwycenia pełniejszego kontekstu badanego zagadnienia.
Przedmiot adresowany jest do doktorantek i doktorantów różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem filozofii. Zajęcia mają formę wykładowo-seminaryjną: wykład wprowadza w kluczowe stanowiska i teksty, a część dyskusyjna pozwala na odniesienie tych ujęć do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących
paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy
teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia
szczegółowe – właściwe dla filozofii. Absolwent zna i rozumie główne tendencje rozwojowe filozofii. Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji. Absolwent potrafi wykorzystywać wiedzę filozofii do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego
rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o
charakterze badawczym, a w szczególności:
1. definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować
hipotezę badawczą,
2. rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo
je stosować,
3. wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznych.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach (20%) (aktywne uczestnictwo w dyskusji).
Test końcowy (80%) – przeprowadzony podczas ostatnich zajęć (45 minut). Składa się z trzech części:
- Część I – pytania typu prawda/fałsz (10 pytań). Sprawdza orientację w podstawowych koncepcjach
- Część II – pytania jednokrotnego wyboru (10 pytań). Sprawdza znajomość głównych autorów i ich stanowisk.
- Część III – pytania dopasowania/parowania (5 pytań). Polega na przyporządkowaniu autorów do koncepcji
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura nie ma charakteru obligatoryjnego:
1. Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, §§1–9
2. Arthur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, księga III (fragmenty o sztuce i muzyce)
3. Richard Shusterman, Estetyka pragmatyczna: żywe piękno i refleksja nad sztuką (np. rozdział o sztuce i kulturze popularnej)
4. Theodor W. Adorno, Teoria estetyczna (wybrane fragmenty, np. wprowadzenie)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: