KN-Psychologia ogólna SP-PSOG
Podczas wykładów poruszone zostaną następujące tematy:
1. Ustalenia terminologiczne – kluczowe pojęcia stosowane w psychologii
2. Historia kształtowania się psychologii jako samodzielnej dyscypliny
3. Przedstawiciele i główne założenia szkół teoretycznych, tj. strukturalizmu, asocjacjonizmu, funkcjonalizm, psychologia postaci
4. Przedstawiciele i główne założenia współczesnych kierunków psychologicznych: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia fizjologiczna, psychologia poznawcza, humanistyczna
5 Podstawowe założenia i terminologia stosowana w ramach psychologii poznawczej: .Procesy intelektualne. Myślenie twórcze., inteligencja. Teorie intelektu; Pamięć. Fizjologiczne podłoże pamięci. Fazy procesu zapamiętywania. Cechy i rodzaje pamięci.; procesy spostrzegania, uwagi; Zapominanie. Teorie zapominania.
6 Różne sposoby uczenia się. Warunkowanie jako sposób uczenia się. Rola kary i nagrody. Uczenia się ze zrozumieniem. Modelowanie.
7 Procesy emocjonalno-motywacyjne .Rola emocji, potrzeb i samooceny w motywacji; emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania
8 Wpływ motywacji na sprawność działania.
9 Podstawowe założenia, terminologia stosowana w psychologii rozwojowej; kluczowe zmiany rozwojowe zachodzące od narodzin po okres późnej dorosłości; koncepcja zadań rozwojowych Roberta Havighursta; kryzysy normatywne i nienormatywne i sposoby radzenia sobie z nimi; czynniki rozwojowe
10.Temperament a zachowanie.
11. Zna terminologię stosowaną w psychologii klinicznej, klasyfikację zaburzeń psychicznych, przyczyny i sposoby leczenia zaburzeń psychicznych;
12. Stres i frustracja. Trwałe i nietrwałe skutki frustracji .Mechanizmy obronne i ich rola. Strategie radzenia sobie w sytuacjach stresowych; stres a wypalenie zawodowe w zawodzie nauczyciela
W cyklu 2022/23_L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
W cyklu 2023/24_L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Rozumie rolę procesów psychicznych. Zna podstawowe ustalenia związane z omówionymi procesami psychicznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Student umie obserwować procesy rozwojowe uczniów, ma świadomość zachodzących procesów społecznych, wykorzystuje skuteczne sposoby komunikacji, w tym w sytuacjach problemowych ma świadomość barier w komunikacji; umie radzić sobie w sytuacjach stresowych; samodzielnie projektuje działania, które służą jego rozwojowi
KOMPETENCJE
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę psychologiczną do analizy zdarzeń pedagogicznych i projektowań działań pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testowej na platformie Moodle. Test zawierać będzie pytania otarte i zamknięte.
Literatura
Kozielecki J(1998) Koncepcje psychologiczne człowieka.Warszawa.
Mietzel G (1999).Wprowadzenie do psychologii.Gdańsk.
Strelau J.(2000).Psychologia .Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna.Tom 2.Gdańsk.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: