KN-Psychologia etapów edukacyjnych I SP-PSEEroz
Pojęcie rozwoju i postępu.
Podstawowe mechanizmy rozwoju.
Rozwój w ujęciu podstawowych koncepcji psychologicznych (J. Piaget, M. Żebrowska)
Periodyzacja psychologii rozwoju człowieka
Rozwój procesów poznawczych.
Teoria poznawczo-rozwojowa Jeana Piageta (asymilacja i akomodacja)
Stadia rozwoju inteligencji J. Piageta
Osobowość, charakter, temperament
Psychoanalityczna Teoria Osobowości (stadia rozwoju wg. Z. Freuda)
Koncepcja Kryzysów Rozwojowych wg E. Eriksona (kryzysy rozwojowe)
Zadania rozwojowe w ciągu życia wg, R. Havighursta
Rozwój moralny w podejściu poznawczym J. Piageta
Rozwój moralny Lawrenca Kohlberga
Charakterystyka osiągnieć rozwojowych okresu dzieciństwa - od okresu wczesnego dzieciństwa po okres późnego dzieciństwa (okres wczesnego dzieciństwa, okres średniego dzieciństwa, okres późnego dzieciństwa)
Dojrzałość szkolna
Nerwica szkolna
Zaburzenia zachowania (definicja, przyczyny, leczenie)
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (definicja, przyczyny, leczenie)
Upośledzenie umysłowe (definicja, przyczyny, leczenie)
Zaburzenia uczenia się (zaburzenia umiejętności szkolnych) (definicja, przyczyny, leczenie)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student wymienia i rozumie zasady wyodrębniania etapów rozwoju
Student rozumie rolę procesów psychicznych i zna przebieg ich rozwoju.
UMIEJĘTNOŚCI
Student posiada umiejętności posługiwania się terminologią psychologiczną.
Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i oceniać je krytycznie.
Potrafi stawiać pytania i wypowiadać własne poglądy.
KOMPETENCJE
Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. Angażuje się w dyskusję i dialog. Jest otwarty i wrażliwy na problemy występujące na różnych etapach rozwoju.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny - odpowiedź na trzy pytania
Na ocenę końcową składają się:
Obecność na zajęciach (e-learning) - max 15 pkt.
Ocena z egzaminu końcowego max. 85 pkt. na platformie teams:
90-100% - ocena bdb
80-89% - ocena db
65-79% - ocena db+
50- 65% - ocena dst+
40-49% - ocena dst
0-40% - ocena ndst.
Literatura
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., (1998), Psychologia wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa t. 1 i 2
Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.) (2000), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa (t. 2)
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2002), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, t. 3
Kielar-Turska M. (2000), Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t.1, GWP Gdańsk, s. 285-332
Fontana D., (1998), Psychologia dla nauczycieli, wyd. Zysk i S-ka Poznań
Karasowska A., (2009), Profilaktyka na co dzień : jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Wydaw. Edukacyjne PARPA Warszawa
Kendall P. C., (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP Gdańsk,
Brzezińska, A., (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: