KN-Psychologia etapów edukacyjnych I SP-PSEEroz
Pojęcie rozwoju i postępu.
Podstawowe mechanizmy rozwoju.
Rozwój w ujęciu podstawowych koncepcji psychologicznych (J. Piaget, M. Żebrowska)
Periodyzacja psychologii rozwoju człowieka
Rozwój procesów poznawczych.
Teoria poznawczo-rozwojowa Jeana Piageta (asymilacja i akomodacja)
Stadia rozwoju inteligencji J. Piageta
Osobowość, charakter, temperament
Psychoanalityczna Teoria Osobowości (stadia rozwoju wg. Z. Freuda)
Koncepcja Kryzysów Rozwojowych wg E. Eriksona (kryzysy rozwojowe)
Zadania rozwojowe w ciągu życia wg, R. Havighursta
Rozwój moralny w podejściu poznawczym J. Piageta
Rozwój moralny Lawrenca Kohlberga
Charakterystyka osiągnieć rozwojowych okresu dzieciństwa - od okresu wczesnego dzieciństwa po okres późnego dzieciństwa (okres wczesnego dzieciństwa, okres średniego dzieciństwa, okres późnego dzieciństwa)
Dojrzałość szkolna
Nerwica szkolna
Zaburzenia zachowania (definicja, przyczyny, leczenie)
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (definicja, przyczyny, leczenie)
Upośledzenie umysłowe (definicja, przyczyny, leczenie)
Zaburzenia uczenia się (zaburzenia umiejętności szkolnych) (definicja, przyczyny, leczenie)
W cyklu 2021/22_Z:
Podczas wykładów student zdobędzie istotne informacje na temat osiągnieć rozwojowych okresu przedszkolnego i wczesnoszkolnego, niezbędne w procesie nauczania i wychowania uczniów na poszczególnych etapach edukacyjnych. Student nabędzie wiedzę o procesach poznawczych (rozwój percepcji, spostrzegania, uwagi, myślenia, pamięci), rozwoju emocjonalnym, społecznym, moralnym, twórczości, mechanizmach wpływu społecznego, komunikacji dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Dowie się jak diagnozować dojrzałość szkolną dziecka. Pozna psychologiczne podstawy wybranych trudności szkolnych dziecka. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student wymienia i rozumie zasady wyodrębniania etapów rozwoju
Student rozumie rolę procesów psychicznych i zna przebieg ich rozwoju.
UMIEJĘTNOŚCI
Student posiada umiejętności posługiwania się terminologią psychologiczną.
Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i oceniać je krytycznie.
Potrafi stawiać pytania i wypowiadać własne poglądy.
KOMPETENCJE
Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. Angażuje się w dyskusję i dialog. Jest otwarty i wrażliwy na problemy występujące na różnych etapach rozwoju.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny - odpowiedź na trzy pytania
Na ocenę końcową składają się:
Obecność na zajęciach (e-learning) - max 15 pkt.
Ocena z egzaminu końcowego max. 85 pkt. na platformie teams:
90-100% - ocena bdb
80-89% - ocena db
65-79% - ocena db+
50- 65% - ocena dst+
40-49% - ocena dst
0-40% - ocena ndst.
Literatura
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., (1998), Psychologia wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa t. 1 i 2
Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.) (2000), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa (t. 2)
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2002), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, t. 3
Kielar-Turska M. (2000), Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t.1, GWP Gdańsk, s. 285-332
Fontana D., (1998), Psychologia dla nauczycieli, wyd. Zysk i S-ka Poznań
Karasowska A., (2009), Profilaktyka na co dzień : jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Wydaw. Edukacyjne PARPA Warszawa
Kendall P. C., (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP Gdańsk,
Brzezińska, A., (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar Warszawa
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
znajomość podstawowych teorii psychologicznych i pojęć psychologicznych (zrealizowany przedmiot wprowadzenie do psychologii) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: