Metodyka nauczania etyki 3 SP-KSP-E-MNE3
Wykład i ćwiczenia w formie praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i technikami nauczania etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. W ramach wykładu i ćwiczeń szczegółowo są omawiane zasady wprowadzania i wykorzystywania na lekcjach etyki metody debaty oksfordzkiej. Na ćwiczeniach są omawiane i realizowane poszczególne elementy debaty. Część zajęć zajmują całe debaty prowadzone przez uczestników.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Oceniana jest:
Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Umiejętności - przygotowanie, przedstawienie i zrealizowanie debaty oksfordzkiej. Aktywność na zajęciach - zadania problemowe
Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki etyki w planowaniu własnego rozwoju zawodowego
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin w formie projektu do zrealizowania .
Ćwiczenia:
Przeprowadzenie debaty oksfordzkiej na wskazany temat..
Praktyki zawodowe
Zgodnie z programem studiów.
Literatura
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999
2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994
3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003
4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998
5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996
6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998
7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000
8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997
9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992
10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998
11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.
12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: