Metodyka nauczania etyki 1 SP-KSP-E-MNE1
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z podstawową wiedzą i nabycia umiejętności dotyczących zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu wiedzy i kształtowania umiejętności z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania etyki na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W ramach wykładu słuchacze mają zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela etyki. W ramach ćwiczeń słuchacze nabędą umiejętności i kompetencje umożliwiające im pracę jako nauczyciel etyki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
Wiedza:
Słuchacz(ka):
- wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia etyki,
- definiuje główne koncepcje etyki i nurty w filozofii,
- charakteryzuje istotne problemy edukacji moralnej dzieci i młodzieży,
- wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia,
- tłumaczy stanowiska i koncepcje etyczne
- świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki
Umiejętności:
Słuchacz(ka):
- jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole
- czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z etyki,
- potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu,
- poprawnie konstruuje scenariusze lekcji,
- prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania (innowacyjne i klasyczne)
- umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji.
- rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji
Kompetencje:
Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą uczniów lub studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne (kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia.
Kryteria oceniania
Oceniana jest:
Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach - zadania problemowe
Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki etyki w planowaniu własnego rozwoju zawodowego
Wykład:
Egzamin w formie testu.
Ćwiczenia:
Prezentacja i omówienie stworzonych konspektów zajęć: dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.
Praktyki zawodowe
Zgodnie z programem studiów.
Literatura
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999
2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994
3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003
4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998
5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996
6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998
7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000
8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997
9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992
10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998
11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.
12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: