Kierunki etyki normatywnej SP-KSP-E-KEN
W trakcie zajęć omówione zostaną następujące tematy:
1. Przedmiot etyki jako nauki o ludzkim postępowaniu: wyodrębnienie przedmiotu etyki, którym są normy moralności .
2. Główne tradycje etyczne ze szczególnym uwzględnieniem ich metaetycznych założeń.
3. Konsekwencjalizm. Deontologizm.
4. Etyka cnoty
5. Teorie prawa naturalnego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć , student powinien być w stanie:
•definiować przedmiot etyki
•wymienić i scharakteryzować główne stanowiska w sporze o istotę moralnego wartościowania
• umiejętnie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu aksjologii
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć:
•analizować główne stanowiska w sporach etycznych w odniesieniu do ich podstawowych założeń
• formułować własne przekonania normatywne w kategoriach filozoficznej aksjologii
•podejmować dyskusję z przedstawicielami alternatywnych stanowisk normatywno-światopogladowych
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien :
•dostrzegać filozoficzne podłoże światopoglądowego zróżnicowania postaw etycznych
•być otwartym na dialog z przedstawicielami odmiennych przekonań światopoglądowych
•być gotowym za zastosowanie wiedzy z zakresu etyki w praktyce zawodowej
Kryteria oceniania
Formy i warunki zaliczenia: uczestnictwo w wykładach, znajomość lektur oraz zdanie egzaminu ustnego.
Literatura
A. MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.
A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996. Rozdz. I-IV, XIV-XV
T. Ślipko, Zarys etyki szczegółowej, Kraków 1982, Wprowadzenie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: