KN-Dydaktyka ogólna SP-DO
Ogólne zagadnienia związane z historią dydaktyki. Przedstawienie rozwoju systemów edukacyjnych oraz podstawowych terminów związanych z procesem dydaktycznym. Omówienie współczesnych metod dydaktycznych oraz aktualnych teorii odnoszących się do procesu kształcenia.
Zakres tematów: Dydaktyka ogólna – jako subdyscyplina pedagogiki i jej związki z innymi naukami i dyscyplinami. Systemy dydaktyczne. Cele kształcenia, klasyfikacja celów. Wartości i cele kształcenia. Czynniki wpływające na rozwój ucznia w procesach dydaktycznych. Podstawa programowa we współczesnej polskiej szkole. Style uczenia się i wpływ na jakość prezentowanej wiedzy. Tradycyjne i nowoczesne formy prezentacji składowe metod kształcenia. Nowoczesne i tradycyjne środki dydaktyczne. Metody aktywizujące w dydaktyce akademickiej. Multimedialne formy egzekwowania nabytej wiedzy. Personalizacja kształcenia, UDL.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: student ma wiedzę związaną z historią i stanem aktualnym systemów edukacyjnych, potrafi określić i uzasadnić cele oraz treści kształcenia, potrafi wymienić i opisać różne formy prezentacji wiedzy, zna współczesne techniki weryfikacji wiedzy, zna możliwości platformy edukacyjnej, rozumie zależność między metodami i środkami pracy dydaktycznej, wie czym są metody kształcenia oraz środki dydaktyczne. umiejętności: potrafi ocenić najefektywniejsze sposoby przyswajania wiedzy przez uczniów, potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne, wspiera studentów w rozwijaniu umiejętności wspólnego zdobywania i przyswajania wiedzy, wie, jak przygotować i zaprezentować informację w wielorakich formatach. kompetencji społecznych: rozumie zasadność nieustannego samodoskonalenia się w zawodzie nauczyciela, potrafi pracować w zespole w celu wspólnego planowania zadań dydaktycznych i pogłębiania wiedzy własnej i innych członków zespołu, ma zrozumienie działań dydaktycznych i umiejętnie je wdraża.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):
5.0 (bardzo dobra) - student ma pogłębioną wiedzę związaną z aktualnymi metodami i . technikami dydaktycznymi, bardzo dobrze rozumie cele i treści kształcenia, oraz wie, jak korzystać z programów nauczania, potrafi dokładnie i jasno opisać różne formy prezentacji wiedzy, zna współczesne techniki weryfikacji wiedzy, inicjuje pracę w zespole i jest jej liderem, aktywnie i merytorycznie uczestniczy w 80% wykładów i zaliczy kolokwium na min. 90%
4.0 (dobra) - student ma dobrą wiedzę związaną z aktualnymi metodami i technikami dydaktycznymi, dobrze rozumie cele i treści kształcenia, oraz wie, jak korzystać z programów nauczania, potrafi opisać różne formy prezentacji wiedzy, zna kilka współczesnych technik weryfikacji wiedzy, wspiera pracę w zespole i czynnie pomaga liderowi, aktywnie i ** merytorycznie uczestniczy w 70% wykładów i zaliczy kolokwium na min. 70%.
3.0 (dostateczna) - student ma podstawową wiedzę związaną z aktualnymi metodami i technikami dydaktycznymi, wie czym są cele i treści kształcenia, oraz wie, jak korzystać z programów nauczania, potrafi wymienić różne formy prezentacji wiedzy, zna współczesne techniki weryfikacji wiedzy, uczestniczy w pracach w zespole, uczestniczy w 60% wykładów i zaliczy kolokwium na min. 60%.
Literatura
Bubak-Woźniakiewicz, K. Style nauczania i uczenia się – psychologia kształcenia.
Bohtuć, P. Konstruktywizm w e-edukacji oraz jego krytyka
Czekaj, K & Skierska-Pięta. Innowacje i technologie informacyjne przyszłością nowoczesnej edukacji.
Kupisiewicz, Cz. Dydaktyka ogólna
Meger, L. Nowe narzęazia eaukacyjne w sieciach społecznościowych.
Okoń, W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.
Sysło, M. Technologie szansą dla personalizacji kształcenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: