Warsztaty Umiejętności Liderskich CSDZ-WUL
Celem zajęć jest rozwój umiejętności liderskich, predyspozycji do zarządzania i koordynowania zespołem, zdobycie wiedzy z zakresu przywództwa i negocjacji, budowania zespołu i współpracy
w zespole oraz poznanie narzędzi określania celów, planowania i organizacji, skutecznego realizowania zadań, wyciągania wniosków, nabycie umiejętności swobodnego posługiwania się informacją zwrotną.
OPIS
Menedżer, kierownik, lider – terminy często używane zamiennie, jednak różnią się w praktyce zarządzania. Warsztaty umiejętności liderskich pokazują różnicę i znaczenie roli lidera we współczesnym świecie biznesu. Umiejętność precyzowania celów, wyznaczania kierunków działania, wartości, umiejętność planowania organizowania, pozyskiwania informacji, negocjowania - tę wiedzę
i umiejętności studenci mogą zdobyć na "Warsztatach Umiejętności Liderskich". Podstawowe elementy mentoringu i coachingu i poznanie procesów grupowych będą przydatne zarówno w pracy lidera, jak
i w każdej pracy zespołowej. Natomiast realne ćwiczenia strategii negocjacyjnych mogą się okazać przydatne nie tylko w przyszłej pracy menedżera, ale także w jej zdobywaniu i adaptacji w nowych warunkach studenckich i zawodowych.
Warsztaty trwają 60 godzin i kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.
KORZYŚCI:
Student rozróżnia znaczenia roli kierownika, menedżera, lidera. Poznaje teorie budowania zespołu, zarządzania i negocjacji. Rozpoznaje role zespołowe i identyfikuje potrzeby i potencjał zespołu. Definiuje cele, planuje i organizuje wykonanie projektu. Student pracuje w zespole, wykazuje odpowiedzialność za realizację projektu zaliczeniowego. Po wykonaniu projektu na zaliczanie, ocenia własną pracę i pracę zespołu, na podstawie wyciągniętych wniosków i informacji zwrotnej ma świadomość poziomu własnej wiedzy dotyczącej przywództwa i negocjacji.
rozpoznanie własnych kompetencji lidera,
poznanie procesu grupowego i jego znaczenia w budowaniu zespołu,
rozpoznawanie ról zespołowych i możliwości ich wykorzystania,
samodzielne definiowanie celu,
zarządzanie projektem w praktyce,
testowanie własnych możliwości podczas treningu.
Sprawdzenie się w roli negocjatora w grach negocjacyjnych.
KONTAKT a.krajewska@uksw.edu.pl
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Warsztaty Umiejętności Liderskich należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Kompetencje lidera aktualnie należą do jednych z najbardziej pożądanych przez współczesnych pracodawców. Rozwój umiejętności liderskich łączy dwie perspektywy: humanistyczną w zakresie identyfikowania i kształtowania postaw własnych i innych ludzi, aktualizowania wiedzy własnej i zespołu, rozwoju umiejętności człowieka oraz społeczną opartą na systemie interakcji międzyludzkich w procesach budowania zespołu, negocjowania, a także definiowania celów i zarządzania zespołem, planowaniu i organizowaniu przedsięwzięć. Efekty kształcenia Warsztatów Umiejętności Liderskich jako przedmiotu ogólnouczelnianego należą
w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy
w niezbędnym jej minimum.
Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy z zakresu przywództwa i negocjacji oraz rozwój umiejętności związany z wykorzystaniem zdobytej wiedzy w praktyce poprzez aktywne uczestnictwo w budowaniu zespołu uczestników warsztatów, samodzielne zaplanowanie
i przeprowadzenie projektu studenckiego według wskazówek opiekuna naukowego.
SEK:
H1A_W02
H1A_W03
S1A_W02
S1A_W04
S1A_W05
H1A_U01
H1A_U06
S1A_U02
S1A_U07 S1A_U08
H1A_K01 H1A_K02
S1A_K01
S1A_K02
S1A_K03
S1A_K05
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który zna elementarną terminologię związaną z przywództwem, i negocjacjami poznaną podczas zajęć, potrafi się nią posługiwać i wykorzystywać w praktyce. Aby uzyskać zaliczenie student opracowuje cele, plan działania i współpracując w zespole aktywnie uczestniczy w zrealizowaniu projektu studenckiego.
ocena i kryteria:
2 -powyżej 5 nieobecności na zajęciach
3-3,5 -znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią z zakresu przywództwa
i negocjacji poznaną podczas warsztatów, systematyczne przygotowanie do zajęć
4 -w/w oraz aktywne uczestnictwo w opracowaniu celu i planu, podziale i realizacji zadań w projekcie studenckim w ramach warsztatów, samodzielne działania podejmowane w projekcie studenckim według wskazówek opiekuna naukowego
4,5-5 -w/w oraz aktywne uczestnictwo w dyskusji zawierającej wnioski dotyczące projektu (w tym posługiwanie się zasadami informacji zwrotnej), udział w grach negocjacyjnych w ramach warsztatów, maksimum 2 nieobecności na zajęciach
Literatura
Adler, R., B., (2014), Relacje interpersonalne, Proces porozumiewania się. Poznań, Rebis.
Brown, R., (2006), Procesy grupowe., Gdańsk, GWP.
Brown, S. (1996) Jak mówić, aby ludzi słuchali, Warszawa, Logos.
Covey, S.R. (2004) 7 nawyków skutecznego działania, Poznań, Rebis.
Detz, J. (2001) Nie co mówić, ale jak mówić, Gdańsk, GWP.
Drucker, P. F., (2002) Myśli przewodnie Druckera., MT Biznes, Warszawa.
Fisher, R., Ury, W., & Patton, B. (2004). Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawanie się. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Fisher, R., Shapiro, D., (2009) Emocje w negocjacjach, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa.
Gellert, M., Nowak, C., (2008). Zespół., Gdańsk, GWP.
Kamińska-Radomska, I. (2003). Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji. Warszawa: Studio EMKA.
Karras, C. L. (1996). In Busines As in Life ...You Don`t Get What You Deserve, You Get What You Negotiate. Beverly Hills: Stanford St. Press.
McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP.
Santorski, J., (2014), Meta. Skrypt. Lidera. Ożarów Maz., Jarosław Szulski & Co DW
Watkins, M., (2008) Reguły negocjacji. Poradnik dla lidera, Gliwice, Helion.
Nęcki, Z., (2000) Negocjacje w biznesie, Kraków, Antykwa.
Zimbardo, P.G. (2004) Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Warszawa, Zysk i S-ka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: