Warsztaty Kompetencji Społecznych CSDZ-WKS
CEL
Celem zajęć jest rozwój kompetencji społecznych studentów ułatwiających poradzenie sobie w różnych sytuacjach zawodowych i codziennych z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności o komunikacji interpersonalnej, instytucjach kultury, zasadach dobrego wychowania.
OPIS
Najogólniej kompetencje społeczne należałoby rozumieć jako składową wiedzy, umiejętności i doświadczenia warunkujące efektywność radzenia sobie w sytuacjach społecznych określonego typu. Umiejętności te jednostka nabywa w toku treningu społecznego. Kompetencje społeczne usprawniają funkcjonowanie człowieka nie tylko w aspekcie zawodowym, ale także prywatnym, i co ważne, kompetencje danej jednostki to obszar nieustającego rozwoju, nabywamy je każdego dnia, spotykając nowych ludzi, uczestnicząc w nowych zdarzeniach itp. Warto podkreślić, że wysokie kompetencje psychospołeczne potrzebne są każdemu i z pewnością mogą być kluczem do drzwi wymarzonej pracy na rozmowie kwalifikacyjnej, a także kluczem do awansu. Warsztaty Kompetencji Społecznych to cykl szkoleń złożonych z modułów wspierających umiejętności interpersonalne studentów. Z badań wynika, że pracodawcy coraz większą wagę w procesie rekrutacji przywiązują do tzw. „miękkich umiejętności”. W sytuacjach, które obserwujemy każdego dnia na uczelni w naszym otoczeniu, porozumiewanie się z ludźmi i zasady dobrego wychowania mają swoje zastosowanie w każdej chwili naszego życia, dlatego warto uczyć się ich przez całe życie. Na warsztatach w praktycznym treningu jest także okazja do obserwowania i uczenia się pewnych mechanizmów społecznych i prognozowania zachowań.
Warsztaty trwają 60 godzin i kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.
KORZYŚCI:
wzrost wiary we własne siły, możliwości i umiejętności,
zidentyfikowanie własnych kompetencji personalnych i społecznych,
szeroko pojęta wiedza o komunikacji interpersonalnej, ciekawy moduł o mowie ciała
poznanie zachowań asertywnych i efektywnego porozumiewania się z ludźmi,
znajomość zasad dobrego wychowania,
praktyczny trening interpersonalny.
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Warsztaty Kompetencji Społecznych należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Perspektywa nauk humanistycznych zawiera poznanie własnych zasobów w obszarze kompetencji personalnych, zidentyfikowania natury i złożoności języka, jakim się posługuje, wiedzę o instytucjach kultury. Perspektywa nauk społecznych to identyfikowanie własnych kompetencji społecznych, wiedza o człowieku, rodzajach więzi społecznych, sposobach porozumiewania się ludzi, zasadach dobrego wychowania.
Efekty kształcenia Warsztatów Kompetencji Społecznych jako przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy
w niezbędnym jej minimum.
Celem zajęć jest rozwój kompetencji społecznych studentów ułatwiających poradzenie sobie w różnych sytuacjach zawodowych i codziennych.
SEK:
H1A_W02
H1A_W03
H1A_W06
H1A_W09
H1A_W10
S1A_W01
S1A_W02
S1A_W04
S1A_W05
S1A_W06
S1A_W07
H1A_U01
H1A_U03
H1A_U04
S1A_U02
S1A_U03
S1A_U04
S1A_U06
S1A_U07
S1A_U08
H1A_K01
H1A_K02
H1A_K06
S1A_K01
S1A_K02
S1A_K03
S1A_K04
S1A_K06
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który posługuje się podstawową terminologią związaną z kompetencjami personalnymi i społecznymi. Aby uzyskać zaliczenie student bierze udział w wydarzeniach kulturalnych lub edukacyjnych, przygotowuje referat na temat zasad dobrego wychowania lub innego dotyczącego rozwoju kompetencji społecznych.
ocena i kryteria:
2 -powyżej 5 nieobecności na zajęciach
3-3,5 -znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią związaną z komunikacją interpersonalną, zasadami dobrego wychowania, poznaną podczas warsztatów
4 -w/w oraz systematyczne przygotowanie do zajęć, udział w min. 2 aktualnych wydarzeniach kulturalnych lub edukacyjnych
4,5-5 -w/w oraz przygotowanie referatu na temat zasad dobrego wychowania lub innego dotyczącego rozwoju kompetencji społecznych, maksimum 2 nieobecności na zajęciach
Literatura
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F., (2014). Relacje interpersonalne. Poznań, REBIS.
Argyle M. , (2002.) Umiejętności społeczne. W: N.J. Mackintosh, A.M. Colman (red.), Zdolności a procesy uczenia się. Zysk i S-ka Poznań.
Bralczyk, J., Mosiołek – Kłosińska, K., (2001). Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa.
Cialdini, R. (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dobek – Ostrowska, B., (2007). Podstawy komunikowania społecznego, ASTRUM, Wrocław.
Głodowski, W. (1999). Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań. Warszawa: Hansa Communication.
Gut, J., Haman, W., (1995) Docenić konflikt., Kontrakt, Warszawa, OSH Kontrakt.
Griffin, E., (2003). Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk.
Hindle, T. (2000) Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie.
Król-Fijewska, M. (2005), Stanowczo, łagodnie, bez lęku. W.A.B.
McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP.
Menard, J.D. (2009) Jak występować publicznie, Warszawa, Santorski Jacek &Co Agencja Wydawnicza.
Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: ANTYKWA.
Pease, A. (2010). Mowa ciała. Gdańsk: GWP.
Pease, A., B.,(2010). To przecież proste! Towarzyskie umiejętności ułatwiają życie. REBIS, Poznań.
Kamińska-Radomska, I., (2009). Etykieta biznesu., EMKA, Warszawa.
Shopenhauer, A., (2005) Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów., Alma-Press, Bydgoszcz.
Steward, J. (2000). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: