Warsztaty Asertywności CSDZ-WA
CEL
Celem zajęć jest rozwój umiejętności asertywnego komunikowania się i zachowania w różnych sytuacjach zawodowych i codziennych.
OPIS
Asertywność często kojarzona jest z umiejętnością powiedzenia „nie”. Otóż to tylko bardzo niewielka cząstka wszystkiego, co kryje się za tą nazwą. Warto dowiedzieć się więcej czym jest asertywność, jakie ma zastosowanie w życiu codziennym i jakie korzyści możemy mieć stosując techniki asertywności. Jako niewielki element komunikacji interpersonalnej, asertywność opiera się na teorii, zasadach i technikach wykorzystywanych w porozumiewaniu się ludzi. Codzienne funkcjonowanie w określonej grupie społecznej lub przebywanie z zupełnie obcymi ludźmi naraża nas na ryzyko zachowań uległych lub odbieranie agresji werbalnej, krytyki, podleganie presji i manipulacji. Trening asertywności pozwala na zapoznanie się i przetestowanie komunikatów i zachowań, które chronią nas w takich sytuacjach. W kontaktach towarzyskich, pracy zawodowej, grupie studenckiej także przydatne mogą być zasady nawiązywania kontaktów i budowania relacji. Aż tyle i jeszcze więcej możliwości daje nam wiedza i umiejętności asertywnego porozumiewania się z ludźmi.
Warsztaty trwają 60 godzin i kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.
KORZYŚCI:
rozróżnianie zachowań i analizowanie zjawisk społecznych
zidentyfikowanie własnych zachowań uległych, agresywnych i asertywnych,
szeroko pojęta wiedza o komunikacji interpersonalnej, ciekawy moduł o mowie ciała
poznanie zasad nawiązywania kontaktów i budowania relacji
praktyczny trening zachowań asertywnych, rozwiązywania konfliktów i obrony przed manipulacją
KONTAKT:
a.krajewska@uksw.edu.pl
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Warsztaty Asertywności należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Perspektywa nauk humanistycznych zawiera poznanie własnych zasobów w obszarze komunikacji interpersonalnej, zidentyfikowania natury i złożoności języka, jakim się posługuje osoba, określania priorytetów podejmowanych działań, radzenia sobie z trudnymi emocjami. Perspektywa nauk społecznych w zaprojektowanym programie obejmuje wiedzę o człowieku, sposobach porozumiewania się ludzi, odpowiedzialności za zachowania manipulacyjne i poznanie technik stawiania granic, wyrażania opinii i obrony przed manipulacją.
Efekty kształcenia Warsztatów Asertywności jako przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy
w niezbędnym jej minimum.
Celem zajęć jest rozwój umiejętności asertywnego komunikowania się i zachowania w różnych sytuacjach zawodowych i codziennych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który posługuje się poznaną na zajęciach terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej, szczególnie asertywności oraz przygotuje dowolne opracowanie jednego tematu z obszaru asertywności.
ocena 2 - powyżej 5 nieobecności na zajęciach
ocena 3-3,5 - znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią związaną z komunikacją interpersonalną, asertywnością poznaną podczas warsztatów
ocena 4- w/w oraz systematyczne przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo z ćwiczeniach
ocenA 4,5-5 - w/w oraz przygotowanie opracowania z zakresu asertywności (np. technik rozwiązywania konfliktów, sposobów obrony przed manipulacją, biuletynu informacyjnego o przepisach prawa lub instytucjach wsparcia dla ofiar przemocy), maksimum 2 nieobecności na zajęciach
Literatura
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F., (2014). Relacje interpersonalne. Poznań, REBIS.
Alberti, R., Emmons, M., (2014) Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk, GWP.
Bralczyk, J., Mosiołek – Kłosińska, K., (2001). Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa.
Cialdini, R. (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP/
Dobek – Ostrowska, B., (2007). Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław ASTRU,.
Goleman, D., (2006). Inteligencja społeczna. Poznań, REBIS.
Głodowski, W. (1999). Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań. Warszawa: Hansa Communication.
Fisher, R., Ury, W., Patton, B., (1992). Dochodząc do TAK, czyli negocjowanie bez poddawania się. Warszawa, PWE.
Fortuna, P., (2012). Pozytywna psychologia porażki. Gdańsk GWP.
Gut, J., Haman, W., (1995) Docenić konflikt., Kontrakt, Warszawa, OSH Kontrakt.
Griffin, E., (2003). Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk GWP.
Król-Fijewska, M. (2005), Stanowczo, łagodnie, bez lęku. W.A.B.
McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP.
Menard, J.D. (2009) Jak występować publicznie, Warszawa, Santorski Jacek &Co Agencja Wydawnicza.
Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: ANTYKWA.
Pease, A. (2010). Mowa ciała. Gdańsk: GWP.
Shopenhauer, A., (2005) Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów., Alma-Press, Bydgoszcz.
Steward, J. (2000). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: