Efektywne wystąpienia publiczne, czyli wiem, co mówię CSDZ-U2-WP
Umiejscowienie zajęć w obszarach kształcenia.
Warsztaty Efektywne wystąpienia publiczne, czyli wiem, co mówię należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Nauki humanistyczne zawierają zakres warsztatów w kontekście poznania samego siebie, świadomości własnego poziomu wiedzy i umiejętności dotyczących znajomości złożoności języka, praw autorskich, merytorycznego argumentowania, przygotowania wystąpień i kreowania wizerunku oraz świadomości aktualizowania wiedzy przez całe życie. Wymiar nauk społecznych zawiera kontekst warsztatów w zakresie porozumiewania się ludzi, znajomości
i wykorzystania technik komunikacji interpersonalnej i wywierania wpływu oraz stosowania zasad dobrego wychowania.
Efekty kształcenia tego przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum. Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.Zajęcia są wpisywane na suplemencie do dyplomu jako przedmiot ponadprogramowy.
Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy z zakresu złożoności języka i komunikacji interpersonalnej, a także rozwój umiejętności autoprezentacji i wystąpień publicznych przez samodzielne przygotowanie i zrealizowanie wystąpienia według wskazówek opiekuna naukowego. Spodziewane efekty:
• rozpoznanie własnych predyspozycji do wystąpień publicznych,
• werbalizowanie myśli,
• dopasowanie języka prezentacji do percepcji słuchaczy,
• trening przestrzeni scenicznej,
• trening ekspresji,
• mowa ciała prezentera i gesty, na które warto uważać,
• przygotowanie pomocy multimedialnych,
• pozyskiwanie informacji zwrotnej od publiczności,
• trenowanie wystąpienia publicznego.
Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr i kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opis ECTS
Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr i kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.
Efekty kształcenia - Objaśnienia oznaczeń.
PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji
01,02,03 – numer efektu kształcenia
H1A – efekty kształcenia o obszarze nauk humanistycznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia
S1A - efekty kształcenia o obszarze nauk społecznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia
WIEDZA
PO_W01 ma elementarną wiedzę o złożoności języka, wybranych strukturach językowych; zna podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej, prawa autorskiego
H1A_W02
H1A_W08
S1A_W10
PO_W02 zna podstawowe pojęcia dotyczące barier osobistych i społecznych związanych z wystąpieniami publicznymi
H1A_W02
S1A_W04
S1A_W05
PO_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie wybranych zagadnień językowych oraz komunikacji interpersonalnej
z uwzględnieniem komunikacji werbalnej i niewerbalnej, treści, struktury, klarowności przekazu i kontaktu
z publicznością
H1A_W03
S1A_W04
S1A_W05
S1A_W09
UMIEJĘTNOŚCI
PO_U01 potrafi wykorzystać elementarną wiedzę o złożoności języka, budować strukturę wystąpienia, budować treść wystąpienia
i przygotować klarowne wypowiedzi
H1A_U01
H1A_U03
H1A_U06
PO_U02 potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu wybranych zagadnień komunikacji interpersonalnej, sposobów radzenia sobie z tremą, dokonać krótkiej autoprezentacji i utrzymywać kontakt
z publicznością
H1A_U06
S1A_U02
PO_U03 potrafi przygotować i zrealizować wystąpienie ustne przed mniej
i bardziej liczną publicznością oraz przed kamerą, potrafi analizować przebieg wystąpienia i wyciągać wnioski
H1A_U06
S1A_U02
S1A_U03
S1A_U07
KOMPETENCJE
PO_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności dotyczących wystąpień publicznych i autoprezentacji, rozumie potrzebę aktualizowania wiedzy i doskonalenia umiejętności przez całe życie
H1A_K01
S1A_K01
PO_K02 przygotowuje i przeprowadza krótką autoprezentację
S1A_K03
PO_K03 samodzielnie przygotowuje i realizuje wystąpienie ustne według wskazówek opiekuna naukowego (na uzgodniony temat, przed publicznością), dokonuje autoanalizy
S1A_K03
S1A_K06
S1A_K07
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który zna podstawowe pojęcia dotyczące złożoności języka i komunikacji interpersonalnej, zna sposoby radzenia sobie z tremą, potrafi dokonać autoprezentacji oraz przygotować wystąpienie publiczne o wybranej treści merytorycznej, klarownej strukturze. Aby uzyskać zaliczenie student realizuje wystąpienie ustne przed publicznością.
ocena kryteria
2 powyżej 12 godzin nieuzasadnionych nieobecności na zajęciach
3 - 3,5 znajomość i wykorzystanie podstawowej wiedzy o języku, komunikacji interpersonalnej
4 - 5 w/w oraz aktywne uczestnictwo w zadaniach i ćwiczeniach w ramach warsztatów, dokonanie autoprezentacji lub krótkiego wystąpienia w grupie uczestników warsztatów lub inna publicznością
Literatura
• Cialdini, R. (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Ciecierska – Zajdel, B., (2012) Trening głosu. Warszawa, Samo-sedno.
• Donovan., J. (2014) Jak wygłosić mowę życia. HELION Gliwice
• Głodowski, W. (1999). Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań. Warszawa: Hansa Communication.
• Griffin, M.,(2003) Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk, GWP.
• Hindle, T. (2000) Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie.
• Mayer, R., (2008) Sztuka argumentacji. Gdańsk, GWP.
• McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP.
• Menard, J.D. (2009) Jak występować publicznie, Warszawa, Santorski Jacek &Co Agencja Wydawnicza.
• Negrino, T., (2005) Power Point. Tworzenie prezentacji. Projekty. HELION.
• Jay, A., Jay, R., (2001) Skuteczna prezentacja. Zysk i SP-ka.
• Pease, A. (2010). Mowa ciała. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: