Doskonalenie umiejętności pracy z grupą CSDZ-U2-UPG
Umiejscowienie zajęć w obszarach kształcenia.
Warsztaty Doskonalenie umiejętności pracy z grupą należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Rozwój umiejętności trenerskich łączy dwie perspektywy: humanistyczną w zakresie identyfikowania i kształtowania postaw, samooceny i wyciągania wniosków, przygotowania scenariusza zajęć i oferty szkoleniowej, aktualizowania wiedzy
i doskonalenia umiejętności, rozwoju człowieka oraz społeczną opartą na systemie interakcji międzyludzkich w procesie grupowym, rozpoznawania potrzeb i reakcji uczestników szkoleń.
Efekty kształcenia tego przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum. Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.Zajęcia są wpisywane na suplemencie do dyplomu jako przedmiot ponadprogramowy.
Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy z zakresu procesu grupowego
i budowania programu zajęć grupowych oraz rozwój umiejętności związany z wykorzystaniem zdobytej wiedzy poprzez przygotowanie i poprowadzenie krótkiej etiudy „trenerskiej” według wskazówek opiekuna naukowego. Spodziewane efekty:
• Poznanie efektywnej komunikacji w pracy z grupą
• Praktyczna znajomość wybranych metod pracy z grupą
• Uczenie się przez doświadczenie
• Gotowe narzędzia dydaktyczne do przyszłej pracy z grupami zajęciowymi
W czasie warsztatów stwarzamy studentom okazję do zdobycia praktycznych doświadczeń oraz przygotowujemy do samodzielnego prowadzenia zajęć. Dedykowane są osobom, które w przyszłości będą prowadziły zajęcia z grupą.
Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończa się zaliczeniem na ocenę, a student uzyskuje 3 pkt ECTS.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Warsztaty trwaja 60 godzin, jeden semetr, kończa się zaliczeniem na ocenę, a student uzyskuje 3 pkt ECTS.
Umiejscowienie zajęć w obszarach kształcenia.
Warsztaty Doskonalenie umiejętności pracy z grupą należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Rozwój umiejętności trenerskich łączy dwie perspektywy: humanistyczną w zakresie identyfikowania i kształtowania postaw, samooceny i wyciągania wniosków, przygotowania scenariusza zajęć i oferty szkoleniowej, aktualizowania wiedzy
i doskonalenia umiejętności, rozwoju człowieka oraz społeczną opartą na systemie interakcji międzyludzkich w procesie grupowym, rozpoznawania potrzeb i reakcji uczestników szkoleń.
Efekty kształcenia tego przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum.
Objaśnienia oznaczeń.
PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji
01,02,03,04 – numer efektu kształcenia
WIEDZA
PO_W01 zna elementarną terminologię oraz ma uporządkowaną wiedzę ogólną związaną z rozwojem człowieka, procesem grupowym, etapami cyklu edukacyjnego
H1A_W02
H1A_W03
S1A_W02
S1A_W04
PO_W02 zna zasady identyfikowania potrzeb i celów edukacyjnych oraz projektowania zajęć, budowania programu, scenariusza, zna techniki badania ewaluacji zajęć
S1A_W02
S1A_W04
S1A_W06
PO_W03 zna metody prowadzenia zajęć i pracy z grupą, metody aktywizujące
S1A_W04
S1A_W07
PO_W04 ma podstawową wiedzę z zakresu etyki zawodu związanego z edukacją, prawa autorskiego, profilaktyki pracy i otoczenia
H1A_W08
S1A_W07
S1A_W10
UMIEJĘTNOŚCI
PO_U01 potrafi posługiwać się elementarną terminologią związaną
z rozwojem człowieka, procesem grupowym, cyklem szkoleniowym, rolami grupowymi
H1A_U04
S1A_U02
PO_U02 potrafi identyfikować potrzeby i cele szkoleniowe oraz samodzielnie zaprojektować zajęcia, napisać program i scenariusz według wskazówek opiekuna naukowego
H1A_U03
S1A_U02
S1A_U08
PO_U03 potrafi poprowadzić krótkie zajęcia (etiudę „trenerską”) według poznanej metody pracy z małą grupą i wskazówek opiekuna naukowego S1A_U03
S1A_U08
S1A_U07
PO_U04 rozumie i potrafi obserwować, rozpoznawać sytuacje otoczenia edukacyjnego
H1A_U06
S1A_U07
S1A_U08
KOMPETENCJE
PO_K01 wykorzystuje wiedzę o rozwoju człowieka, procesie i rolach grupowych, cyklu edukacyjnego, projektowaniu zajęć oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
H1A_K01
H1A_K02
S1A_K01
PO_K02 tworzy program i scenariusz zajęć
H1A_K03
S1A_K03
S1A_K07
PO_K03 samodzielnie przygotowuje i prowadzi krótkie zajęcia według wskazówek opiekuna naukowego
H1A_K02
S1A_K02
S1A_K05
PO_K04 wyciąga wnioski, dokonuje samooceny i udziela koleżeńskiej informacji zwrotnej pozostałym uczestnikom warsztatów
S1A_K02
S1A_K03
S1A_K06
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który zna elementarną terminologię związaną z procesem grupowym i projektowaniem zajęć poznaną podczas zajęć, potrafi się nią posługiwać i wykorzystywać w praktyce. Aby uzyskać zaliczenie student sporządza program/scenariusz krótkich zajęć, według którego je prowadzi.
ocena kryteria
2 powyżej 12 godzin nieuzasadnionych nieobecności na zajęciach
3 - 3,5 znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią z zakresu rozwoju człowieka, procesu grupowego, ról grupowych, projektowania zajęć edukacyjnych
4 - 5 w/w oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i zadaniach, systematyczne przygotowanie do zajęć, sporządzenie i złożenie w określonym terminie scenariusza etiudy, poprowadzenie krótkich zajęć, udzielenie koleżeńskiej informacji zwrotnej pozostałym studentom
Literatura
• Jarmuż S., Witkowski T.: Podręcznik trenera. Wrocław 2004
• Vopel K.: Poradnik dla prowadzących grupy. Kielce 2006
• Łaguna M.: Szkolenia. Jak je prowadzić, by… Gdańsk 2004
• Kozak A., Łaguna M.: Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera. Gdańsk 2009
• Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków 2004
• Rojewska J.: Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Cz. I-II. UNUS. Wałbrzych 2000-2003
• Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2003
• Noga E., Wasilak A.: Stare i nowe zabawy podwórkowe. Lublin 2003
• Böhner T.: Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów. Kielce 2004
• Koppett K.: Techniki teatru improwizacji w programach szkoleniowych. Kraków 2003
• Rae, L.: Planowanie i projektowanie szkoleń. Kraków 2001
• Kossowska M., Jarmuż S., Witkowski T.: Psychologia dla trenerów. Kraków 2008
• Aronson, E, Wilson T.D., Akert, R.M.: Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: