Asertywność na co dzień CSDZ-U2-A
Umiejscowienie zajęć w obszarach kształcenia.
Warsztaty Asertywność na co dzień należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Perspektywa nauk humanistycznych zawiera poznanie własnych zasobów w obszarze komunikacji interpersonalnej, zidentyfikowania natury i złożoności języka, jakim się posługuje osoba, określania priorytetów podejmowanych działań, radzenia sobie z trudnymi emocjami. Perspektywa nauk społecznych w zaprojektowanym programie obejmuje wiedzę o człowieku, sposobach porozumiewania się ludzi, odpowiedzialności za zachowania manipulacyjne i poznanie technik stawiania granic, wyrażania opinii i obrony przed manipulacją.
Efekty kształcenia tego przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum. Zajęcia są wpisywane na suplemencie do dyplomu jako przedmiot ponadprogramowy.
Celem zajęć jest rozwój umiejętności asertywnego komunikowania się i zachowania w różnych sytuacjach zawodowych i codziennych. Spodziewane efekty:
• rozróżnianie zachowań i analizowanie zjawisk społecznych
• zidentyfikowanie własnych zachowań uległych, agresywnych i asertywnych,
• szeroko pojęta wiedza o komunikacji interpersonalnej, ciekawy moduł o mowie ciała
• poznanie zasad nawiązywania kontaktów i budowania relacji
• praktyczny trening zachowań asertywnych, rozwiązywania konfliktów i obrony przed manipulacją
Weryfikacja efektów kształcenia na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, oceny opracowania tematów z zakresu asertywności.
Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opis ECTS
Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Objaśnienia oznaczeń.
PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji
01,02,03 – numer efektu kształcenia
H1A – efekty kształcenia o obszarze nauk humanistycznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia
S1A - efekty kształcenia o obszarze nauk społecznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia
Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.
Objaśnienia oznaczeń.
PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji
01,02,03 – numer efektu kształcenia
H1A – efekty kształcenia o obszarze nauk humanistycznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia
S1A - efekty kształcenia o obszarze nauk społecznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia
WIEDZA
PO_W01 zna elementarną terminologię związaną z komunikacją interpersonalną i asertywnością
H1A_W02
S1A_W01
PO_W02 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o człowieku, komunikacji interpersonalnej, w tym asertywnego porozumiewania się i zachowania, wyrażania opinii, reagowania na krytykę i sytuacje konfliktowe, stawiania granic.
H1A_W03
H1A_W09
S1A_W02
S1A_W04
S1A_W05
PO_W03 ma wiedzę z zakresu technik komunikacji interpersonalnej, zasad etyki w zakresie komunikacji interpersonalnej, zasad nawiązywania kontaktów, sposobów budowania relacji, asertywnych narzędzi rozwiązywania konfliktów, reguł wywierania wpływu, asertywnych praw i technik obrony przed manipulacją, zna zasady posługiwania się informacją zwrotną
H1A_W03
H1A_W08
S1A_W06
S1A_W07
S1A_W08
UMIEJĘTNOŚCI
PO_U01 potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej i asertywności
H1A_U04
S1A_U02
PO_U02 potrafi asertywnie komunikować się w mowie i piśmie, wykorzystywać techniki i narzędzia komunikacji interpersonalnej do rozwoju własnej asertywności, nawiązywać kontakty, komunikować stawianie granic, posługiwać się informacją zwrotną, potrafi znaleźć adekwatne przepisy przepisy prawa.
H1A_U04
H1A_U06
H1A_U07
S1A_U02
S1A_U03
S1A_U08
PO_U03 potrafi wyszukiwać i analizować sposoby rozwiązywania konfliktów oraz obserwować i analizować zjawiska społeczne, przewidywać konsekwencje niektórych zachowań, opracować sposoby obrony przed werbalną agresją i manipulacją, reagowania w sytuacjach konfliktowych.
H1A_U03
H1A_U06
S1A_U02
S1A_U05
S1A_U07
S1A_U08
KOMPETENCJE
PO_K01 ma świadomość własnego poziomu wiedzy o procesie komunikacji personalnej i asertywności oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
H1A_K01
S1A_K01
PO_K02 nawiązuje kontakty w grupie uczestników zajęć i poza nią, buduje relacje, aktywnie uczestniczy w treningu asertywnego formułowania komunikatów, przedstawia sposoby stawiania granic w studium przypadku, posługuje się informacją zwrotną
S1A_K02
S1A_K06
PO_K03 przedstawia sposoby rozwiązania konfliktów w studium przypadku, stosuje sposoby obrony przed manipulacją, wyszukuje informacje o instytucjach wsparcia dla ofiar agresywnej komunikacji i zachowań manipulacyjnych, przepisach prawa chroniących przed zachowaniami agresji werbalnej i manipulacji
H1A_K03
S1A_K02
S1A_K03
S1A_K06
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który posługuje się poznaną na zajęciach terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej, szczególnie asertywności oraz posługuje się dowolnymi technikami
z obszaru asertywności.
ocena kryteria
2 powyżej 12 godzin nieuzasadnionych nieobecności na zajęciach
3 -3,5 znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią związaną z komunikacją interpersonalną, asertywnością poznaną podczas warsztatów
4 -5 w/w oraz systematyczne przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo z ćwiczeniach
Literatura
• Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F., (2014). Relacje interpersonalne. Poznań, REBIS.
• Alberti, R., Emmons, M., (2014) Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk, GWP.
• Bralczyk, J., Mosiołek – Kłosińska, K., (2001). Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa.
• Cialdini, R. (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP/
• Dobek – Ostrowska, B., (2007). Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław ASTRU,.
• Goleman, D., (2006). Inteligencja społeczna. Poznań, REBIS.
• Głodowski, W. (1999). Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań. Warszawa: Hansa Communication.
• Fisher, R., Ury, W., Patton, B., (1992). Dochodząc do TAK, czyli negocjowanie bez poddawania się. Warszawa, PWE.
• Gut, J., Haman, W., (1995) Docenić konflikt., Kontrakt, Warszawa, OSH Kontrakt.
• Griffin, E., (2003). Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk GWP.
• Hulewska, A,. (2014). Asertywnośc w ćwiczeniach. EDGARD.
• Krajewska, A., (2015), Kompetencje personalne i społeczne. EKONOMIK, Warszawa.
• Król-Fijewska, M. (2005), Stanowczo, łagodnie, bez lęku. W.A.B.
• McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP.
• Menard, J.D. (2009) Jak występować publicznie, Warszawa, Santorski Jacek &Co Agencja Wydawnicza.
• Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: ANTYKWA.
• Pease, A. (2010). Mowa ciała. Gdańsk: GWP.
• Steward, J. (2000). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: