Skuteczna komunikacja, rozwiązywanie konfliktów i twórcze rozwiązywanie problemów CSDZ-ABK-KKP
Celem warsztatów będzie rozwój kompetencji kreatywność, innowacyjność, komunikatywność. Warsztaty będą złożone z następujących bloków tematycznych:
Skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów
1) Komunikacja interpersonalna (czym jest, efektywna komunikacja – warunki)
2) Komunikacja interpersonalna w rozwiązywaniu konfliktów
3) Trening "dopasowania" i "prowadzenia" w komunikacji
4) Konstruktywna krytyka i asertywność w konflikcie
5) Strategie i techniki kreatywnego rozwiązywania konfliktów (zmiana pozycji percepcyjnej)
6) Techniki sterowania dialogiem
7) Psychologiczne techniki wpływu w konflikcie
8) Sposoby myślenia innych ludzi:
• autorytet zewnętrzny - wewnętrzny,
• dążenie - unikanie,
• ja - inni,
• ogólny - szczegółowy,
• opcje - procedury,
• podobieństwa – różnice
Twórcze rozwiązywanie problemów
1) Czym jest innowacja, czym jest kreatywność
2) Role w procesie innowacji (budowanie zespołów)
3) Techniki analizowania problemów (m. in. model ryby, speedboard)
4) Techniki poszukiwania rozwiązań
• techniki wyjścia od problemu np. metaplan, kwiat lotosu
• techniki omijania muru braku pomysłów np. łamanie założeń
• techniki „uderzenia z flanki” np. SCAMPER
Opis pracy studenta
16 h Obecność i zaangażowanie podczas bloku tematycznego Skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów
10 h Praca własna – przygotowanie do zajęć Skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów
16 h Obecność i zaangażowanie podczas bloku tematycznego Twórcze rozwiązywanie problemów
11 h Praca własna - przygotowanie do zajęć Twórcze rozwiązywanie problemów
8 h Zadanie 1 z obszaru tematycznego, którego dotyczą warsztaty
8 h Zadanie 2 z obszaru tematycznego, którego dotyczą warsztaty
8 h Zadanie 3 z obszaru tematycznego, którego dotyczą warsztaty
8 h Zadanie 4 z obszaru tematycznego, którego dotyczą warsztaty
15 h indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym (pakiet usług doradczych)
PROWADZĄCY: Agnieszka Świst-Kamińska
W cyklu 2019/20_L:
Celem warsztatów będzie rozwój kompetencji kreatywność, innowacyjność, komunikatywność. Warsztaty będą złożone z następujących bloków tematycznych: Skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów 1) Komunikacja interpersonalna (czym jest, efektywna komunikacja – warunki) Twórcze rozwiązywanie problemów 1) Czym jest innowacja, czym jest kreatywność |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Efekt kształcenia po ukończeniu warsztatu na poziomie podstawowym
• Ma uporządkowaną wiedzę ogólna na temat kanałów komunikacji, modeli komunikacji, diagnozowania sytuacji konfliktowej, technik, stylów i metod rozwiązywania konfliktów
• Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu definicji twórczości (koncepcja myślenia lateralnego, asocjacyjnego)
• Ma uporządkowaną szczegółową wiedzę na temat barier kreatywności i metod ich przełamywania (błędne nastawienie, szufladkowanie, etykietowanie, inercyjność umysłu, fiksacja funkcjonalna)
• Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat psychologicznych uwarunkowań powstawania konfliktów i ich skutków
• Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z obszaru technik twórczego myślenia (metoda 635, kapelusze E. De Bono, myślenie metaforyczne, mapa myśli, metoda Walta Disneya)
• Potrafi analizować własne zachowanie pod kątem strategii stosowanych w czasie konfliktu
• Potrafi stosować użytecznie techniki komunikacyjne
• Potrafi zastosować w praktyce różne techniki służące diagnozie, analizie i rozwiązywaniu problemów (SWOT, uszczegóławianie faktów, redefiniowanie problemów)
• Potrafi świadomie budować własną wiarygodność i skuteczność osobistą
• Potrafi skutecznie pracować w grupie, potrafi poradzić sobie z trudnymi sytuacjami podczas pracy zespołowej
• Rozumie korzyści wynikające z umiejętności twórczego myślenia
• Potrafi dostrzegać i twórczo rozwiązywać problemy
Dodatkowo:
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu zarządcy dziedzictwa kulturowego, jest świadom odpowiedzialności za decyzje podejmowane w trakcie prac badawczych oraz konieczności respektowania regulacji prawnych
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
- Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów etycznych pojawiających się w pracy zawodowej zarządcy dziedzictwa kulturowego
- Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na warsztatach:
1. Skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów.
2. Twórcze rozwiązywanie problemów
Dodatkowo, student ma obowiązek:
- napisania testów ewaluacyjnych (na rozpoczęcie zajęć i zakończenie zajęć),
- przystąpienia do indywidualnych konsultacji z doradcą zawodowym, służących diagnozie ról zespołowych, określeniu potrzeb, udzieleniu wskazówek rozwojowych,
- zaliczenie warsztatów w formie wybranej przez prowadzącego zajęcia (egzamin/test/rozmowa oceniająca).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: