Język łaciński: semestr II C-JO-JŁ-II
Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z historią języka łacińskiego. Uczestnicy zajęć będą uczyć się łaciny klasycznej ale również poznają podstawowe różnice pomiędzy łaciną klasyczną, a średniowieczną czy renesansową.
Jednak głównym celem zajęć jest nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego tłumaczenia prostych tekstów łacińskich dzięki poznaniu podstawowych zasad gramatycznych i określonego zestawu słownictwa.
Obok zagadnień ściśle gramatycznych studenci poznają bogaty zestaw słownictwa, sigli, wyrażeń leksykalnych i sentencji łacińskich; będą także zapoznawani z etymologią, z sylwetkami niektórych poetów i pisarzy piszących w języku łacińskim oraz z wydarzeniami z mitologii i historii starożytnej.
|
W cyklu 2025/26_Z:
Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z historią języka łacińskiego. Uczestnicy zajęć będą uczyć się łaciny klasycznej ale również poznają podstawowe różnice pomiędzy łaciną klasyczną, a średniowieczną czy renesansową. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
FW1_W06 - student posiada podstawową wiedzę w zakresie gramatyki języka łacińskiego i zmian kulturowo językowych obszaru wpływów starożytnego Rzymu
FW1_U02 - student potrafi posługiwać się podstawową terminologią i narzędziami (na przykład słownikami) dotyczącymi języka łacińskiego oraz dokonać samodzielnego tłumaczenia tekstu z języka łacińskiego
FW1_K03 - student jest gotów do świadomego i ciągłego pogłębiania swojej wiedzyzarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1.Bieżące przygotowanie do zajęć – 20 pkt.
2.Oceny z kolokwiów (3 w trakcie semestru) – 60 pkt.
3.Translacja wybranego tekstu z uwzględnieniem rozbioru gramatycznego i logicznego – 20 pkt.
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Skala ocen (kolokwium):
0-59% - ocena niedostateczna
60% - 79% - ocena dostateczna
80% - 90% - ocena dobra
91% - 100% - ocena bardzo dobra
Skala ocen końcowa:
0-50 – ocena niedostateczna (2.0)
51-59 – ocena dostateczna (3.0)
60-69 - ocena dostateczna plus (3.5)
70-79 – ocena dobra (4.0)
80-89 – ocena dobra plus (4.5)
90-100- ocena bardzo dobra (5.0)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Hans H. Orberg „Lingua Latina per se illustrata. Familia Romana. Pars I”, Cultura Clasica, 2011
2. L. Winniczuk „Lingua Latina. Łacina bez pomocy Orbiliusza”, PWN, Warszawa 1985
Literatura uzupełniająca:
1. S. Wilczyński, E. Pobiedzińska, A. Jaworska Porta Latina Novissima. Język łaciński i kultura antyczna. Warszawa 2012
2. K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1990
3. M. M. Korolko, Thesaurus. Skarbiec łacińskich sentencji i powiedzeń w literaturze polskiej, WP, Warszawa, 1997
4. M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego, PZWS, Warszawa 1990
5. B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka „Cornu Copiae. Ćwiczenia łacińskie dla szkół średnich i wyższych”, Sub Lupa, Warszawa 2017
|
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: