Język łaciński: semestr I C-JO-JŁ-I
Filozofia
Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z historią języka łacińskiego. Uczestnicy zajęć będą uczyć się łaciny klasycznej ale również poznają podstawowe różnice pomiędzy łaciną klasyczną, a średniowieczną czy renesansową.
Jednak głównym celem zajęć jest nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego tłumaczenia prostych tekstów łacińskich dzięki poznaniu podstawowych zasad gramatycznych i określonego zestawu słownictwa.
Obok zagadnień ściśle gramatycznych studenci poznają bogaty zestaw słownictwa, sigli, wyrażeń leksykalnych i sentencji łacińskich; będą także zapoznawani z etymologią, z sylwetkami niektórych poetów i pisarzy piszących w języku łacińskim oraz z wydarzeniami z mitologii i historii starożytnej.
Ochrona Środowiska
Lektorat z języka łacińskiego odbywa się na zasadzie ćwiczeń, 30 godzin w semestrze, 60 godzin rocznie.
Celem lektoratu jest nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego tłumaczenia prostych tekstów łacińskich dzięki poznaniu podstawowych zasad gramatycznych i określonego zestawu słownictwa.
Obok zagadnień ściśle gramatycznych studenci poznają bogaty zestaw słownictwa z zakresu nauk biologicznych i chemicznych, e.g. nazwy gatunkowe roślin, zwierząt, etc., a ponadto sigla surowców roślinnych. Uczestnicy zajęć opanują bogaty zestaw sigli, wyrażeń leksykalnych i sentencji łacińskich; będą także zapoznawani z etymologią, z sylwetkami niektórych poetów i pisarzy piszących w języku łacińskim oraz z wydarzeniami z mitologii i historii starożytnej.
|
W cyklu 2025/26_Z:
Filozofia Obok zagadnień ściśle gramatycznych studenci poznają bogaty zestaw słownictwa z zakresu nauk biologicznych i chemicznych, e.g. nazwy gatunkowe roślin, zwierząt, etc., a ponadto sigla surowców roślinnych. Uczestnicy zajęć opanują bogaty zestaw sigli, wyrażeń leksykalnych i sentencji łacińskich; będą także zapoznawani z etymologią, z sylwetkami niektórych poetów i pisarzy piszących w języku łacińskim oraz z wydarzeniami z mitologii i historii starożytnej. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Ochrona Środowiska
OB1_W10 - Student potrafi samodzielnie czytać i tłumaczyć z języka łacińskiego na język polski proste teksty oraz teksty zawierające terminologię biologiczną
OB1_W11 - Student potrafi samodzielnie czytać i tłumaczyć z języka łacińskiego na język polski proste teksty oraz teksty zawierające terminologię filozoficzną
Filozofia
FI1_W03 - Student samodzielnie czyta i tłumaczy z języka łacińskiego na język polski proste teksty oraz teksty zawierające terminologię filozoficzną
FI1_K05 - Student opisuje znaczenie tradycji językowej dla rozwoju myśli filozoficznej w Europie
FI1_K06 - Student wykazuje gotowość do dalszego pogłębiania znajomości języka łacińskiego oraz potrafi samodzielnie wykorzystać w tym celu dostępne źródła
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Bieżące przygotowanie do zajęć – 40 pkt.
2. Oceny z kolokwiów (3 w trakcie semestru) – 60 pkt.
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Skala ocen (kolokwium):
0-59% - ocena niedostateczna
60% - 79% - ocena dostateczna
80% - 90% - ocena dobra
91% - 100% - ocena bardzo dobra
Skala ocen końcowa:
0-50 – ocena niedostateczna (2.0)
51-59 – ocena dostateczna (3.0)
60-69 - ocena dostateczna plus (3.5)
70-79 – ocena dobra (4.0)
80-89 – ocena dobra plus (4.5)
90-100- ocena bardzo dobra (5.0)
Literatura
Filozofia
Literatura obowiązkowa
1. Hans H. Orberg „Lingua Latina per se illustrata. Familia Romana. Pars I”, Cultura Clasica, 2011
2. Hans H. Orberg „Lingua Latina per se illustrata. Familia Romana. Exercitia Latina Pars I”, Cultura Clasica, 2011
3. L. Winniczuk „Lingua Latina. Łacina bez pomocy Orbiliusza”, PWN, Warszawa 1985
Literatura uzupełniająca
1. S. Wilczyński, E. Pobiedzińska, A. Jaworska Porta Latina Novissima. Język łaciński i kultura antyczna., Warszawa 2012
2. K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1990
3. M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego, PZWS, Warszawa 1990
4. M. Korolko, Thesaurus. Skarbiec łacińskich sentencji i powiedzeń w literaturze polskiej, WP, Warszawa, 1997
5. B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka „Cornu Copiae. Ćwiczenia łacińskie dla szkół średnich i wyższych”, Sub Lupa, Warszawa 2017
Ochrona Środowiska
Literatura obowiązkowa
1. B. Cygan „Język łaciński dla studentów farmacji”, Gdańsk 2007
2. B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka „Cornu Copiae. Ćwiczenia łacińskie dla szkół średnich i wyższych”, Sub Lupa, Warszawa 2017
Literatura uzupełniająca
1. Filipczak-Nowicka S., Lingua Latina ad usum pharmaciae studentium, Warszawa 1983
2. K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1990
3. M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego, PZWS, Warszawa 1990
4. M. Korolko, Thesaurus. Skarbiec łacińskich sentencji i powiedzeń w literaturze polskiej, WP, Warszawa, 1997
5. Mazerant-Leszkowska Anna, Mała księga ziół, Warszawa 1990
6. Zielińska E., Księga zielarska, Wrocław 1997
|
W cyklu 2025/26_Z:
Treści programowe |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: