Cyberspace challenges WT-DKS-DMWC
Main issues:
1. Introduction - a short history of the Web
2. Internet and lifestyle
3. Communities: internet, cybersocials, digital natives and digital migrants.
4. Online identity
5. The web as a place of emotions (mourning, anger, loneliness and love on the Internet), self-expression, communication and entertainment platform.
6. Autocreation in the Web (hyper-presence)
7. Religion on the Internet and religion on the Internet
8. Network games
9. Internet sects
10. Digital children - the phenomenon, conditions, key problems
11. Suicide on the Web
12. Internet threats and addictions (fake news, deep fake, addiction and dependence, chat, pornography, voyeurism, dissociative trans in front of the monitor, emotional addictions and others)
13. Diagnostic tools and criteria for new addictions and methods of their treatment.
14. Presentation of selected research on the Web and its threats
15. Netiquette
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course, the student should:
- demonstrate knowledge of various phenomena / phenomena occurring on the Web
- be able to describe and characterize them and analyze them in terms of communication and anthropology
- acquire competences regarding their ethical evaluation
- gain knowledge of how and where to look for help and solve problems that a user of the Internet may encounter.
Assessment criteria
Assessment of the student on the basis of knowledge during the oral exam, and in the case of distance learning, on the basis of a test containing 20 closed and 5 open questions.
Bibliography
Alter A., Uzależnienia 2.0. Dlaczego tak trudno się oprzeć nowym technologiom, tłum. A. Gola, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.
Bakiewicz K., Fake news. Produkt medialny czasów postprawdy, Aspra, Warszawa 2020.
Barbrook R., Przyszłości wyobrażone. Od myślącej maszyny do globalnej wioski, przeł. J. Dzierzgowski, Warszawskie Wydaw. Literackie Muza, Warszawa 2009.
Boese A., Fake newsy i inne fałszerstwa od średniowiecza do XXI wieku, przekł. G. Gasparska, Amber, Warszawa 2018.
Guerreschi C., Nowe uzależnienia, przeł. M. Wieczorek-Niebielska, Wydaw, Salwador, Kraków 2005
Ogonowska A., Uzależnienia medialne. Uwarunkowania, leczenie, profilaktyka, Wydaw. Edukacyjne, Kraków 2018
Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2012.
Siemieniecka D., Skibińska M., Majewska K., Cyberagresja. Zjawisko, skutki, zapobieganie, Wydaw. Naukowe UMK, Toruń 2020.
Siuda P., Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Stępniak K. (red. nauk.), Nowe media a styl życia, Typografia Pułtusk – Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk 2016.
Stępniak K., W podwójnej Sieci. Reklama czy sposób werbowania, czyli sekty w Internecie, [w:] Grupy kultowe: uwarunkowania społeczne, red. nauk. M. Gajewski, Wydaw. WAM, Kraków 2012, s. 74–97.
Szpunar M., Medialna widoczność jako emanacja hiperobecności, „Zeszyty Prasoznawcze” 2017, nr 3, s. 494–504.
Tapscott D., Cyfrowa dorosłość: Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. P. Cypryańsi, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Van Der Leun G, Mandel T., Netykieta czyli Przykazania dla internautów, przekł. A. Hildebrandt, „Nikom”, Warszawa 1998.
Zwoliński A., Sekty w internecie, Wydaw. Salwador, Kraków 2009.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: