Support of Family in the Social Assistance System WSR-NR-D-WRS
This course has not yet been described...
Subject level
Learning outcome code/codes
Learning outcomes
Efekty kształcenia i opis ECTS:
Wiedza:
EK 1 – student charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny oraz wskazuje podstawowe instytucje wsparcia rodziny;
EK 2 – student opisuje zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny.
EK 3 – student ma podstawową wiedzę o systemie pieczy zastępczej nad dzieckiem.
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi rozpoznawać typowe problemy w rodzinie, zna zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej.
EK 5 – student potrafi analizować i prezentować zastosowanie różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie.
Kompetencje społeczne:
EK 6 – student jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny.
EK 7 – student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej dla profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie.
ECTS:
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium: 30 godz.
przygotowanie pracy semestralnej: 20 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz.
lektura literatury przedmiotu: 10 godz.
Suma godzin: 100 godz. = 4 ECTS
Liczba ECTS: 4
Assessment criteria
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować zadań administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, nie ma wiedzy na temat zadań i procedur stosowanych w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz na temat zasad organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, nie w pełni wyjaśnia zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz w ograniczonym stopniu charakteryzuje zasady organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem.
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz scharakteryzować zasady organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, potrafi wskazać i szczegółowo omówić najważniejsze (min. 80%) zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz dokonać pełnej charakterystyki zasad organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem.
Umiejętności (EK 4-5):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi rozpoznawać typowych problemów w rodzinie, nie zna zasad wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; nie posiada umiejętności analizowania i prezentowania zastosowania różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu rozpoznaje typowe problemy w rodzinie, częściowo potrafi wskazać na zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; nie w pełni posiada umiejętności analizowania i prezentowania zastosowania różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie.
Ocena 4 (db) – student poprawnie rozpoznaje typowe problemy w rodzinie, w większości prawidłowo wskazuje na zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; posiada podstawowe umiejętności analizowania i prezentowania zastosowania różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni rozpoznaje typowe problemy w rodzinie, szczegółowo charakteryzuje zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; kompletnie analizuje i prezentuje zastosowanie różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie.
Kompetencje społeczne (EK 6-7):
Ocena 2 (ndst) – student nie jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie docenia roli współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie w pełnym zakresie docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej;
Ocena 4 (db) – student jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej, angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student w pełni docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. ocena z kolokwium;
3. prezentacja pracy semestralnej;
4. aktywny udział w zajęciach.
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Efekty wiedzy (EK 1-3):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: ocena z kolokwium, oraz aktywny udział w wykładach
Efekty umiejętności (EK 4-5):
metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, case study, metody problemowe i sytuacyjne
weryfikacja - ocena z pracy semestralnej, udział w dyskusji oraz przygotowanie do zajęć
Efekty kompetencji (EK 6-7):
metoda dydaktyczna – case study, indywidualna lektura literatury przedmiotu, dyskusja, metody problemowe i sytuacyjne
weryfikacja – obserwacja pracy studenta, aktywny udział w zajęciach
Bibliography
Literatura podstawowa:
- Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, red. E. Kantowicz, Olsztyn 2011.
- A. Regulska, Wsparcie rodziny dysfunkcyjnej we współczesnym systemie pomocy społecznej, w: Współczesna rodzina w Polsce i na świecie, red. S. Cudak, E. Adasiewicz, Wyd. Społecznej Akademii Nauk, Łódź 2014
- Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora, Opole 2005.
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887).
Literatura uzupełniająca:
- W drodze ku profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego, red. B. Matyjas, M. Porąbaniec, Kielce 2008.
- Grewiński M., Wielosektorowa polityka społeczna. O przeobrażeniach państwa opiekuńczego, Warszawa 2009.
- Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Perspektywa poznawcza, red. R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss, Warszawa 2010.
- Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna. Pedagogika wobec współczesności, Warszawa 2008.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: