Methodology of the Family Assistant WSR-NR-D-PR-PA1
Zakres tematów:
1. Struktura i organizacja systemu pomocy społecznej w Polsce
2. Cele i zadania pomocy społecznej
3. Jednostki organizacyjne pomocy społecznej
4. Podstawowe formy wsparcia rodziny w obszarze pomocy społecznej
5. Praca socjalna z rodziną
16. Regulacje prawne i wymagania kwalifikacyjne wobec asystentów rodzinnych
7. Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego
8. Środowisko pracy asystenta - rodziny z wieloma problemami
9. Organizacja pracy asystenta rodziny
10. Praca socjalna, wychowawcza i terapeutyczna asystenta z rodziną
11. Wzmacnianie roli i funkcji rodziny
12. Rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych
13. Integracja rodziny i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu
14. Wybrane modele metodycznego działania asystenta rodziny
15. Etyka pracy asystenta rodziny.
Subject level
Learning outcome code/codes
Learning outcomes
Wiedza:
EK 1 – student charakteryzuje strukturę i organizację systemu pomocy społecznej oraz wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny;
EK 2 – student opisuje funkcje systemu rodzinnego oraz wymienia cel i zadania instytucji zajmujących się wsparciem rodziny.
EK 3 – student ma podstawową wiedzę o zadaniach i metodach pracy asystenta rodziny.
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi zaproponować plan pracy asystenta z rodziną po rozpoznaniu sytuacji rodziny (przykład).
EK 5 – student potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez asystenta różnych form wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
EK 6 – student wskazuje na zasady korzystania z pomocy instytucji na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.
Kompetencje społeczne:
EK 7 – student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny.
EK 8 – student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej dla profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie.
ECTS:
udział w wykładach: 30 godz.
napisanie pracy semestralnej: 20 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 30 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 100 [100/30(25) godz. = 4 ECTS]
Liczba ECTS: 4
Assessment criteria
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-3):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 4-6):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 7-8):
metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeniach, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. prezentacja pracy semestralnej.
3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować struktury i organizacji systemu pomocy społecznej, nie ma wiedzy na temat funkcji systemu rodzinnego, celów i zadań instytucji zajmujących się wsparciem rodziny oraz na temat zadań i metod pracy asystenta rodziny.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje strukturę i organizację systemu pomocy społecznej, nie w pełni wyjaśnia funkcje systemu rodzinnego, cele i zadania instytucji zajmujących się wsparciem rodziny, w ograniczonym stopniu charakteryzuje zadania i metody pracy asystenta rodziny.
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje strukturę i organizację systemu pomocy społecznej, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) funkcje systemu rodzinnego, cele i zadania instytucji zajmujących się wsparciem rodziny oraz scharakteryzować zadania i metody pracy asystenta rodziny.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje strukturę i organizację systemu pomocy społecznej, potrafi wskazać i szczegółowo omówić najważniejsze (min. 80%) funkcje systemu rodzinnego, cele i zadania instytucji zajmujących się wsparciem rodziny oraz dokonać pełnej charakterystyki zadań i metod pracy asystenta rodziny.
Umiejętności (EK 4-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zaproponować plan pracy asystenta z rodziną po rozpoznaniu sytuacji rodziny (przykład); nie potrafi analizować i prezentować zastosowania przez asystenta różnych form wsparcia rodziny; nie potrafi wskazać na zasady korzystania z pomocy instytucji na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.
Ocena 3 (dst) – student częściowo wykazuje umiejętność tworzenia planu pracy asystenta z rodziną po rozpoznaniu sytuacji rodziny (przykład); w ograniczonym stopniu analizuje i prezentuje zastosowanie przez asystenta różnych form wsparcia rodziny; niekompletnie wskazuje na zasady korzystania z pomocy instytucji na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.
Ocena 4 (db) – student wykazuje umiejętność tworzenia poprawnego planu pracy asystenta z rodziną po rozpoznaniu sytuacji rodziny (przykład); potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez asystenta różnych form wsparcia rodziny; w większości prawidłowo wskazuje na zasady korzystania z pomocy instytucji na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.
Ocena 5 (bdb) – student całkowicie poprawnie wykazuje umiejętność tworzenia planu pracy asystenta z rodziną po rozpoznaniu sytuacji rodziny (przykład); potrafi szczegółowo analizować i prezentować zastosowanie przez asystenta różnych form wsparcia rodziny; całkowicie poprawnie wskazuje na zasady korzystania z pomocy instytucji na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.
Kompetencje społeczne (EK 7-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada świadomości odpowiedzialności za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie docenia roli współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomości odpowiedzialności za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie w pełnym zakresie docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej.
Ocena 4 (db) – student posiada dużą świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej, angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.
Ocena 5 (bdb) – student posiada pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny, student w pełni docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Practical placement
-
Bibliography
I. Podstawowa
- Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, (red.) A. Żukiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2011.
- Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa 2011.
- Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice 2011.
II. Uzupełniająca
- A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, red. E. Gładysz, Warszawa 2014.
- A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014.
- Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny, Wyd. Śląsk, Katowice 2011.
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887).
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: