Social Support WNP-PEZ-WSPO
Pojęcie wsparcia społecznego używane jest w kontekście udzielania pomocy osobom będącym w trudnej sytuacji życiowej, kryzysowej i traumatycznej. Jest to oddziaływanie ukierunkowane do ludzi chorych, niepełnosprawnych, ale też zdrowych, którzy znaleźli się w trudnej dla siebie sytuacji i potrzebują osoby wspierającej. Obok wspierania nieprofesjonalnego, w postaci pomocy rodziny czy przyjaciół, coraz częściej osoby potrzebujące poszukują wsparcia osób profesjonalnie zajmujących się pomaganiem oczekując od nich merytorycznej wiedzy i umiejętności interpersonalnych. Przedmiot
„ Wsparcia społeczne” dotyczy szeroko rozumianego wsparcia udzielanego osobom go potrzebującym w trudnej dla nich sytuacji. Wychodzi również naprzeciw potrzebie zaopatrzenia się osób profesjonalnie pomagających w kompetencje merytoryczne oraz interpersonalne w procesie oddziaływań wspierających.
Subject level
(in Polish) Punkty ECTS
Learning outcome code/codes
Learning outcomes
Wiedza:
W_01 Posiada wiedzę na temat terminologii, źródła i rodzajów wsparcia społecznego
W_02 Wskazuje rolę wsparcia społecznego w sytuacjach stresu życiowego
W_03 Opisuje problemy i techniki pomiaru wsparcia społecznego
Umiejętności:
U_01Uzasadnia zależność efektywności resocjalizacji od wsparcia społecznego
U_02 Zespołowo sporządza i prezentuje możliwości wsparcia osób uzależnionych, karanych sądownie, wychowanków z pogotowia opiekuńczego i domu dziecka
U_03 Przeprowadza rozmowę z pracownikami instytucji wsparcia społecznego
Kompetencje:
K_01 Wyraża gotowość wsparcia społecznego osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie i jest do tego odpowiednio przygotowany
K_02 Ma świadomość poziomu swoje wiedzy i umiejętności oraz roli kompetencji pedagogów we wsparciu osób resocjalizowanych
Assessment criteria
suma ocen cząstkowych: 2 kolokwia, praca własna studenta, praca pisemna i aktywny udział na zajęciach
Bibliography
H. Sęk, R. Cieślak (2005), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. PWN, Warszawa.
- S. Kawula (1996), Wsparcie społeczne – kluczowy wymiar pedagogiki społecznej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 1: 12-16.
- O rodzajach pomocy / Barbara Hajduk, Edward Hajduk. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2006. - S. 46-50 :Zachowania allocentryczne i wsparcie społeczne.
- Adamiec M., Pomaganie: problemy i uwagi. [w:] K. Popiołek (red.), Psychologia pomocy. Wyd. UŚ, Katowice 1996.
- Argyle M. (1999), Psychologia stosunków międzyludzkich. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Geldard K., Geldard D., Rozmowa, która pomaga. GWP, Gdańsk 2004.
- Kawula S. (1996), Spirala życzliwości: od wsparcia do samodzielności. W: Wychowanie na co dzień, nr 10-11: 14-17.
- S. Kawula, Spirala życzliwości, od wsparcia do samorozwoju. [w:] E. Kantowicz, Wsparcie społeczne w układach ludzkiego życia. Wyd. Olsztyn 1997
- Kawula S. (2005), „Spirala życzliwości jako cel społecznego wsparcia. W: Kawula S. (red.)., Pedagogika społeczna, Toruń
- Kawula S. (2005), Spirala życzliwości jako cel społecznego wsparcia. W: Kawula s. (red.)., Pedagogika społeczna – dokonania – aktualność – perspektywy. Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 124-134.
- Kawula S. (2004), Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Wyd. Eduk. Akapit, Toruń.
- Olubiński A. (1996), Wsparcie społeczne w pracy socjalno-wychowawczej. Zarys problematyki. W: Wychowanie na co dzień, nr 10-11, s. 17-20.
- Sęk H. (1986), Wsparcie społeczne- co zrobić, aby stało się pojęciem naukowym? W: Przegląd Psychologiczny, nr 3, s. 791-800.
- Winiarski M. (1999), Od opieki do wsparcia społecznego. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 5, s. 3-8.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: