Pedagogy of John Paul II WNP-PEZ-PJP
1. Person, biography, important events, persons
2. Review of the literature: general, pedagogical
3. Subjects and problems - its pedagogical meanings
4. Important ideas: person, truth, freedom
5. Experience, theory and practice
6. Essence of upbringing
7. Theology of the body
8. Education in crisis
Subject level
(in Polish) Punkty ECTS
Learning outcome code/codes
Learning outcomes
Student
in the field of knowledge:
- knows the most important facts from biography and works of John Paul II
presents their subjects and problems
In the field of abilities he can:
- explain pedagogical meaning works and statements of John Paul II
- see their connections with important tendencies of present culture
in the field of attitudes:
- is aware moral context of important present educational problems
- see meanings of Christian and universal values in building the foundation of pedagogy of the person
2 points ECTS (1 ECTS = 25/30 h.)
participation in classes - 8 h.
preparation for classes – 2 h
reading-matter - 15 h.
preparation for colloquium - 30 h
sum - 55 h.
Assessment criteria
- active participation
- ability of reporting texts
- correct formulating of the subject, research problem,
Marks
bad (2) - (student) doesn't know important facts and work of John Paul II; can’t present problems contained in them
fair (3) - knows basic facts and works of John Paul II; presents problems contained in them
good (4) – explains specificity of the output of John Paul II, its meaning for pedagogy and its connections with most important tendencies of the present culture
very good (5) - can thinking critically and judge controversial problem; well analyse pedagogical problems existing in the output of John Paul II
Bibliography
A. Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005. –
1. Mysterium iniquitatis. Koegzystencja dobra i zła - czy na złu może cos wyrosnąć
2. Ideologie zła – filozofia
3. Miara wyznaczona złu w dziejach Europy („zło – potrzebne”)
7. O właściwe używanie wolności
8. Wolność jest dla miłości
18. Owoce dobra na glebie oświecenia (godność, tajemnica człowieka)
B. Teologia ciała – Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Libreria Editrice Vaticana, Watykan 1986.
C. W imię przyszłości kultury. Do przedstawicieli UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980, w: Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, (red.) M. Radwan, S. Wylężek, T. Gorzkula, Fundacja Jana Pawła II – RW KUL, Rzym – Lublin 1988, s. 51-68.
D. Miłość i odpowiedzialność, (red.) T. Styczeń, J. Gałkowski, A. Rodziński, A. Szostek, TN KUL, Lublin 1982 – fragment, rozdział Analiza metafizyczna miłości
E. Encyklika Fides et ratio – fragmenty
List do rodzin (Gratissimam sane), Watykan 1994
Another literature
Stanisław Grygiel, Na ścieżkach prawdy. Rozmawiając z Janem Pawłem II, Flos Carmeli, Poznań 2013
Witold Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011
Aktualność pedagogii Jana Pawła II, „Wychowanie na co dzień” 2011, nr 4-5, s. 9-13.
Wprowadzenie do pedagogicznej myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II, „Roczniki Nauk Społecznych” 2005, t. XXXIII, z. 2, s. 15-29.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: