Pedagogy of John Paul II WNP-PE-JPII
1. Person, biography, important events, persons
2. Review of the literature: general, pedagogical
3. Subjects and problems - its pedagogical meanings
4. Important ideas: person, truth, freedom
5. Experience, theory and practice
6. Essence of upbringing
7. Theology of the body
8. Education in crisis
9. Criics of thought of John Paul II
10. Valdity of the thought of Jpohn Paul II in present time.
Subject level
Learning outcome code/codes
Learning outcomes
Student
in the field of knowledge:
- knows the most important facts from biography and works of John Paul II
presents their subjects and problems
In the field of abilities he can:
- explain pedagogical meaning works and statements of John Paul II
- see their connections with important tendencies of present culture
in the field of attitudes:
- is aware moral context of important present educational problems
- see meanings of Christian and universal values in building the foundation of pedagogy of the person
2 points ECTS (1 ECTS = 25/30 h.)
participation in classes - 30 h.
preparation for classes – 10 h
reading-matter - 15 h.
preparation for colloquium - 20 h
Assessment criteria
- active participation
- ability of reporting texts
- correct formulating of the subject, research problem,
Marks
bad (2) - (student) doesn't know important facts and work of John Paul II; can’t present problems contained in them
fair (3) - knows basic facts and works of John Paul II; presents problems contained in them
good (4) – explains specificity of the output of John Paul II, its meaning for pedagogy and its connections with most important tendencies of the present culture
very good (5) - can thinking critically and judge controversial problem; well analyse pedagogical problems existing in the output of John Paul II
Bibliography
A. Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005. –
1. Mysterium iniquitatis. Koegzystencja dobra i zła - czy na złu może cos wyrosnąć
2. Ideologie zła – filozofia
3. Miara wyznaczona złu w dziejach Europy („zło – potrzebne”)
7. O właściwe używanie wolności
8. Wolność jest dla miłości
18. Owoce dobra na glebie oświecenia (godność, tajemnica człowieka)
B. Teologia ciała – Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Libreria Editrice Vaticana, Watykan 1986.
C. W imię przyszłości kultury. Do przedstawicieli UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980, w: Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, (red.) M. Radwan, S. Wylężek, T. Gorzkula, Fundacja Jana Pawła II – RW KUL, Rzym – Lublin 1988, s. 51-68.
D. Miłość i odpowiedzialność, (red.) T. Styczeń, J. Gałkowski, A. Rodziński, A. Szostek, TN KUL, Lublin 1982 – fragment, rozdział Analiza metafizyczna miłości
E. Encyklika Fides et ratio – fragmenty
List do rodzin (Gratissimam sane), Watykan 1994
Another literature
Stanisław Grygiel, Na ścieżkach prawdy. Rozmawiając z Janem Pawłem II, Flos Carmeli, Poznań 2013
Witold Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011
Aktualność pedagogii Jana Pawła II, „Wychowanie na co dzień” 2011, nr 4-5, s. 9-13.
Wprowadzenie do pedagogicznej myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II, „Roczniki Nauk Społecznych” 2005, t. XXXIII, z. 2, s. 15-29.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: